Miriam Kaiser Trio: Tanec strún (recenze CD)

29. června 2019 Recenze, Alternativní hudba Autor: Milan Tesař

Slovenská zpěvačka a houslista Miriam Kaiser spolu se svými spoluhráči představí své album Tanec strún na konferenci Czech Music Crossroads 2019 v Ostravě a také na křesťanském festivalu UNITED ve Vsetíně. Poslechněte si rozhovor, který jsme vysílali v dubnu 2019, a přečtěte si naši recenzi.

Houslistka a zpěvačka Miriam Kaiser na svých albech spojuje zdánlivě nespojitelné – klasickou, populární, alternativní i lidovou hudbu. Interpretka, která se loni představila ve Vsetíně na křesťanském festivalu United, nedávno vydala nové album Tanec strún.

Ve srovnání s předchozím albem Colour Sounds (2016) je Tanec strún komornější – ubylo kláves a rytmiky, hlavní slovo hraje smyčcové trio, které vedle Miriam Kaiser tvoří Milan Adamec (house) a Júlia Veselá (violoncello). Mohutnějšího a barevného zvuku skupina dosahuje střídmým používáním elektroniky, a to nejen ve smyslu decentního naprogramovaného rytmu v některých skladbách, ale především zmnožení smyčcových partů, až trio zní jako orchestr. Vše je ale naprosto vkusné a celek má opět blízko jak ke klasické hudbě, tak k hudbě lidové (člověk si vzpomene například na tradici smyčcových nástrojů v severském folkloru).

Miriam Kaiser k jejímu novému albu inspirovala práce na hudbě k rozhlasové hře Podivný pútnik – některé motivy přímo rozpracovala do rozsáhlejších skladeb. Druhou velkou inspirací byla poezie Nadi Mitanové, jejíž texty na albu buď přímo zhudebnila, nebo z nich alespoň vycházela. Sama o těchto verších hovoří jako o „hravé jemné poezii“. Texty, které Miriam Kaiser zpívá (a platí to i o jejích starších nahrávkách), mají zpravidla prvky všednodenní poezie, přírodní i milostné lyriky a v neposlední řadě poezie duchovní. Hned několik témat se povedlo propojit například v podobenství Studnička pod plánkou, jehož refrén „Vtákom hniezdom som / ich spev je mojou modlitbou“ koresponduje i s instrumentálními skladbami alba. I ty totiž působí jako zpěv beze slov a jako modlitba současně.

Tanec strún není jen souborem písní. Je to souvislý příběh, které propojují motivy v textech i nálada a aranžmá jednotlivých skladeb a v neposlední řadě hlas Miriam Kaiser. Zvukově je celek zpracován tak, aby hlas – při vědomí, že texty jsou velmi důležité – byl dalším důležitým melodickým nástrojem vedle houslí, violoncella, případně violy. Třebaže je pro album důležitý zvuk a práce s ním, důležitější jsou melodie plynoucí jako řeka, o které se zpívá v písni Prianie. A ještě důležitější je ticho skryté mezi tóny. „Pán je s tebou, v Ňom sa stíš, nech dom na skale postavíš,“ zpívá Miriam Kaiser v téže skladbě.

Vydavatel: Kaiser husliarsky dom
Celkový čas: 38:20

NyníKomorní hudba