Alibaba: Vracím se domů (recenze CD)

Mr. Folxlide

Průlety folkovou pamětí s MIchalem Juppem Konečným

Výletné lode slovenského dua Burgr/Pjoni

Rozhovor s plzeňskou skupinou Poitín
14. dubna 2018 Recenze, Jazz, Folk, Blues Autor: Milan Tesař

Rozhovor s manželi Mirkem a Jarkou Vepřkovými ze skupiny Alibaba jsme vám nabídli v prosinci 2017. Poslechnout si jej můžete z našeho archivu. A k tomu si přečtěte naši  recenzi alba Vracím se domů.

Skupinu Alibaba sleduji od jejích úplných počátků. V roce 2003 hrála ve své původní folkrockové sestavě živě u nás v rádiu a já jsem si už tehdy všiml, že kapelník Mirek Vepřek vedle průměrných folkových hitovek (Klíče od ráje, Domino) píše písně se zajímavými texty (Píseň prašných cest). I proto jsme mu za Proglas v roce 2004, jako historicky druhému, udělili na Mohelnickém dostavníku cenu Za krásu slova. Jak šel čas, Mirkův textařský talent se rozvíjel. A také se hudebně posouvala a zrála celá kapela. Prošla několika personálními zemětřeseními, zkoušela country i tvrdší blues, až se nakonec smysluplně rozhodla pro minimalistický tvar – dvě akustické kytary a zpěv. Sestavu tak dnes vedle Mirka Vepřka tvoří jeho žena Jarmila a kytarista Jiří Krbeček. Hudba současné Alibaby je barevná – je v ní hodně blues, něco akustického swingu, country i folku. To vše ve spojení s Mirkovými texty, které nejsou sice geniální v každé jednotlivé písni, ale pod laťku dobrého vkusu neklesají.

Žánry, z kterých Alibaba vychází, mají svůj původ za oceánem, ale během dlouhých desetiletí ovlivnily evropskou kulturu a také se Evropou samy nechaly ovlivňovat. Autor nové knihy o jazzu v Evropě Igor Wasserberger správně zmiňuje příklad Djanga Reinhardta, který ve své době ve Francii vytvořil naprosto originální tvar jazzové hudby. Alibaba se ve svých písních obrací k Americe (Voják z Alama, Řeky plný whisky), ale podniká i zajímavou gypsy-swingovou sondu do francouzské kultury. V písni Paříž sice padne mimoděk sbírka o Jacquesu Brelovi, ale Djangův hudební vliv je zde silnější. A pak je tu ještě jeden důležitý aspekt – v textech Mirka Vepřka se sice zpívá o whisky, vojácích, koních, ale často mezi řádky i na řádcích výrazně problesknou duchovní témata. Není to jen vtípek, že se hrdina písně Paříž modlí růženec, ale i dvojí narážka na biblický příběh o Adamovi a Evě (Když byl stvořen Adam, Ať kamkoliv jdeš) nebo některé rafinovanější obrazy. Texty na albu jsou ale protkány i dalšími zajímavými kulturními odkazy. Vedle Brela se tak v písních objeví Springsteen, Johnny Cash nebo Kerouac.

Díky úsporným a přitom pestrým aranžím mohou vyniknout hlasy obou zpěváků – Mirkův přirozený, klidný, důvěryhodný i Jarčin, skvěle ladící zvláště se swingovým rytmem (Ať komkoliv jdeš). Místy lehce ruší moravismy ve výslovnosti ([vočích]), ale jinak jsou sólové hlasy i dvojhlasy dalším pozitivem alba. Jirka Krbeček pak dokazuje, že by byl schopný písně zajímavě zahrát, i kdyby byl jediným muzikantem v kapele.

A ještě jeden detail. Alibaba pochází od Olomouce. Píseň o Olomouci, kde „se končí svět“ a kde „z hradeb skočil filosof tak jako Pavel Ploc“ je originálním a vtipným vyznáním městu a rozhodně jednou z nejlepších písní, které o Olomouci vznikly – vedle například Olomouce Plíhalovy a při vší úctě k Horáčkovu Na hotelu v Olomouci.

Vydavatel: Folk žije!
Žánr: blues
Celkový čas: 46:09