Alibaba: Vracím se domů (recenze CD)

Alibaba: Vracím se domů (recenze CD)

Pořad v souvislostech


Se skupinou Alibaba o albu Vracím se domů
Budeme vysílat

Michel Camilo – pianista z Dominikánské republiky
Koncert skupiny MeziMěsto ze studia Proglasu
Koncert skupiny Vesna ze studia Proglasu
Vysílali jsme


Police Symphony Orchestra

Rozhovor se skupinou Bashavel

Koncert Jany Kozubkové ze studia Proglasu
Audioarchiv
14. dubna 2018 Recenze, Jazz, Folk, Blues Autor: Milan Tesař

Rozhovor s manželi Mirkem a Jarkou Vepřkovými ze skupiny Alibaba jsme vám nabídli v prosinci 2017. Poslechnout si jej můžete z našeho archivu. A k tomu si přečtěte naši  recenzi alba Vracím se domů.

Skupinu Alibaba sleduji od jejích úplných počátků. V roce 2003 hrála ve své původní folkrockové sestavě živě u nás v rádiu a já jsem si už tehdy všiml, že kapelník Mirek Vepřek vedle průměrných folkových hitovek (Klíče od ráje, Domino) píše písně se zajímavými texty (Píseň prašných cest). I proto jsme mu za Proglas v roce 2004, jako historicky druhému, udělili na Mohelnickém dostavníku cenu Za krásu slova. Jak šel čas, Mirkův textařský talent se rozvíjel. A také se hudebně posouvala a zrála celá kapela. Prošla několika personálními zemětřeseními, zkoušela country i tvrdší blues, až se nakonec smysluplně rozhodla pro minimalistický tvar – dvě akustické kytary a zpěv. Sestavu tak dnes vedle Mirka Vepřka tvoří jeho žena Jarmila a kytarista Jiří Krbeček. Hudba současné Alibaby je barevná – je v ní hodně blues, něco akustického swingu, country i folku. To vše ve spojení s Mirkovými texty, které nejsou sice geniální v každé jednotlivé písni, ale pod laťku dobrého vkusu neklesají.

Žánry, z kterých Alibaba vychází, mají svůj původ za oceánem, ale během dlouhých desetiletí ovlivnily evropskou kulturu a také se Evropou samy nechaly ovlivňovat. Autor nové knihy o jazzu v Evropě Igor Wasserberger správně zmiňuje příklad Djanga Reinhardta, který ve své době ve Francii vytvořil naprosto originální tvar jazzové hudby. Alibaba se ve svých písních obrací k Americe (Voják z Alama, Řeky plný whisky), ale podniká i zajímavou gypsy-swingovou sondu do francouzské kultury. V písni Paříž sice padne mimoděk sbírka o Jacquesu Brelovi, ale Djangův hudební vliv je zde silnější. A pak je tu ještě jeden důležitý aspekt – v textech Mirka Vepřka se sice zpívá o whisky, vojácích, koních, ale často mezi řádky i na řádcích výrazně problesknou duchovní témata. Není to jen vtípek, že se hrdina písně Paříž modlí růženec, ale i dvojí narážka na biblický příběh o Adamovi a Evě (Když byl stvořen Adam, Ať kamkoliv jdeš) nebo některé rafinovanější obrazy. Texty na albu jsou ale protkány i dalšími zajímavými kulturními odkazy. Vedle Brela se tak v písních objeví Springsteen, Johnny Cash nebo Kerouac.

Díky úsporným a přitom pestrým aranžím mohou vyniknout hlasy obou zpěváků – Mirkův přirozený, klidný, důvěryhodný i Jarčin, skvěle ladící zvláště se swingovým rytmem (Ať komkoliv jdeš). Místy lehce ruší moravismy ve výslovnosti ([vočích]), ale jinak jsou sólové hlasy i dvojhlasy dalším pozitivem alba. Jirka Krbeček pak dokazuje, že by byl schopný písně zajímavě zahrát, i kdyby byl jediným muzikantem v kapele.

A ještě jeden detail. Alibaba pochází od Olomouce. Píseň o Olomouci, kde „se končí svět“ a kde „z hradeb skočil filosof tak jako Pavel Ploc“ je originálním a vtipným vyznáním městu a rozhodně jednou z nejlepších písní, které o Olomouci vznikly – vedle například Olomouce Plíhalovy a při vší úctě k Horáčkovu Na hotelu v Olomouci.

Vydavatel: Folk žije!
Rok vydání: 2017
Žánr: blues
Celkový čas: 46:09

http://www.skupina-alibaba.com/

Témata Jak se vám líbí

IMG_0344Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Regiony

Regiony

Někdo to rád elektronické 4

floex_john-doePusťte si z archivu 4. díl cyklu Někdo to rád elektronické.

Ida Kelarová a Čhavorenge

čhavorenge_hejRomaleRozhovor s Idou Kelarovou o dětském romském sboru Čhavorenge si můžete pustit z archivu.

Partneři

Časopis Harmonie - klasická hudba, jazz a world music