Tellemarkk: Vidíme se jen při společném hraní

Tellemarkk: Vidíme se jen při společném hraní

Pořad v souvislostech


S Pavlem Hrubým o skupině Tellemarkk
Budeme vysílat

Michel Camilo – pianista z Dominikánské republiky
Koncert skupiny MeziMěsto ze studia Proglasu
Koncert skupiny Vesna ze studia Proglasu
Vysílali jsme


Police Symphony Orchestra

Rozhovor se skupinou Bashavel

Koncert Jany Kozubkové ze studia Proglasu
Audioarchiv

Tellemarkk je trio, ve kterém se sešly tři výrazné osobnosti: saxofonista a klarinetista Pavel Hrubý, violoncellistka a zpěvačka Dorota Barová a hráč na tabla a další nástroje Tomáš Reindl. Jejich společné album si představíme 10. dubna 2018 v pořadu Jak se vám líbí. Část rozhovoru s Pavlem Hrubým si už nyní můžete přečíst.

O skupině Tellemarkk s Pavlem Hrubým

Skupinu Tellemarkk vnímám jako trio tří výrazných osobností. Pod některými skladbami jste jako autoři podepsáni všichni, pod jinými dva z vás, jindy jen jeden. Jak tedy proces tvorby v této kapele probíhá?

Proces probíhá různými způsoby. Někdy kolektivní spontánní improvizací, jindy si uděláme soustředění a na něm vymýšlíme harmonické, rytmické a melodické struktury. V případě nového alba to bylo soustředění, během nějž se materiál na natáčení asi ze sedmdesáti procent dopředu připravil. Například Dorka přinesla melodii a harmonii a já s Tomášem jsme dodali groove nebo určitý specifický rytmický doprovod. Skladbu Párový tanec Shivy a Shakti, jejímž autorem je Tomáš Reindl, jsme po letech předělali a společně vymýšleli, kde bude třeba sólová plocha, kde jen drony, samply, atmosférické plochy a podobně.

Na albu na sebe jednotlivé skladby nebo spíše nápady volně navazují a tvoří zajímavý celek. Vnímáš s odstupem tu desku jako sbírku jednotlivých skladeb, nebo spíš jako celek?

Čím dále jsem od natočení, tím víc to vnímám jako celek. O dramaturgii alba se diskutovalo, a pak nastala shoda. Poskládat tracky na album je docela zábavná disciplína. Dobré je si navolit na přehrávači vícekrát funkci „random“ (náhodný výběr) a poslechnout si to různě poskládané. Pak zjistíš, jak je ta hudba variabilní. Co se týče dramaturgie vůbec, tak za sebe mohu říci, že jsem už v tomto ohledu bez mantinelů. Zkrátka bych se nebál dát za sebou třeba tři pomalé věci, pak ještě pomalejší a pak třeba krátkou údernou a hned za ní dlouhou bez tempa. Tento způsob uvažování vědomě vychází z nějakého vnitřního nutkání bourat zavedená klišé a měnit zkostnatělé kódy v naší mysli. Tomuto procesu také napomáhá vrozený specifický smysl pro humor a láska k hnutí „dada“.

Pavle, ty v Tellemarkku střídáš sopránový saxofon a basklarinet. Proč právě tyto dvě barvy a ne třeba ostatní typy saxofonů?

Je to pro mě samotného zajímavé téma. Tyto dvě odlišné a krásné barvy již několik let používám ve více svých projektech (Tellemarkk, Between The Lines, Limbo). Soprán sax, to jsou hutné a pevné vyšší rejstříky, basklarinet pokrývá celé spektrum ůžasných barev v rozpětí minimálně čtyř oktáv. To je prostě parádní kombinace. Střední rejstříky, jako je alt nebo tenor saxofon, jsem v kapelách postavených více na improvizaci víceméně opustil, ale netvrdím, že natrvalo. Na altku a tenora hraji momentálně v jiných žánrech a bandech spíše mainstream. Myslím, že jde o zvuk toho určitého typu saxofonu či klarinetu, který intuitivně dopředu cítím a slyším, že k té hudbě bude dobrý.

Vedle Tellemarkku má každý z vás další hudební aktivity, často velmi různé. Ale mě by zajímalo, na čem se jako lidé, kteří mají rádi hudbu, shodnete. Víš o tom, že by se třeba všem třem z vás líbili někteří interpreti nebo kapely?

Každý z nás je jiný, odlišný. Na čem se shodneme, či neshodneme mimo hudbu, je složitá otázka. To bychom museli být spolu často a chtít diskutovat o životě, politice, kultuře v širších souvislostech a porovnávat své životní zkušenosti. Na to v dnešní hektické době bohužel není čas a prostor. Vidíme se jen na společných hraních a tam není čas řešit jiné věci. Třeba při natáčení nového alba jsme strávili dva dny ve studiu Sono a byl čas být trochu spolu mimo studio. Zašli jsme si na společnou večeři a zavzpomínali na staré časy, které jsme společně prožili. Co se týká hudby, myslím, že máme společné „universum“ – všichni tři máme rádi a respektujeme celou evoluci hudby.

Proč si vlastně říkáte Tellemarkk?

Tento zvláštní název jsme v roce 2000 vymysleli s Tomášem Reindlem, když jsme začínali jako duo. Už si nepamatuji, kdo z nás dvou s tím přišel jako první. Tellemarkk je také název jednoho regionu v Norsku. To se mi dosti zamlouvá vzhledem k severské hudbě, která je v tomto triu v náznacích také ukryta. Po jednom našem koncertě za mnou přišel kolega Vojta Procházka a sdělil mi, že mu naše session připomínala severský typ hudby. A navíc se jako tellemarkk označuje elegantní doskok lyžařů při letech na lyžích. To máme také jako logo, ty roztažené paže a pokrčené nohy k zemi. Elegance a lítání, to může být vlastně dobrá charakteristika naší hudby.

(Jde o úryvek rozsáhlejšího rozhovoru. Celý vyjde v časopisu UNI.)

NyníPísničky pro hezké...
Píseň: Cvrlikají ptáčci (1994); Interpret: Krečmer Tomáš, Novozámská Michaela; Album: různí: Určitě poletí. Písničky pro děti
16:00Barvínek
16:55Slyšte, lidé!
17:55Myšlenka na den
18:00Mše svatá
18:35Hudební zastavení
19:00Pohádka - večerní zíváček

Témata Jak se vám líbí

IMG_0344Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Regiony

Regiony

Někdo to rád elektronické 4

floex_john-doePusťte si z archivu 4. díl cyklu Někdo to rád elektronické.

Ida Kelarová a Čhavorenge

čhavorenge_hejRomaleRozhovor s Idou Kelarovou o dětském romském sboru Čhavorenge si můžete pustit z archivu.

Partneři

Časopis Harmonie - klasická hudba, jazz a world music