To nejlepší z únorového žebříčku World Music Charts Europe

To nejlepší z únorového žebříčku World Music Charts Europe

Pořad v souvislostech


Hudební listování
Budeme vysílat

Hudební listování
Hudební listování
Hudební listování
Vysílali jsme

Hudební listování
Hudební listování
Hudební listování
Audioarchiv
1. února 2020 World music, Aktuality Autor: Milan Tesař

Byl zveřejněn únorový žebříček World Music Charts Europe, který sestavuje 43 rozhlasových publicistů z rádií z vybraných rozhlasových stanic z celé Evropy. Česko v tomto panelu zastupují ČRo Vltava a Proglas. Nejlepším světovým albem podle této hitparády je v únoru 2020 společná nahrávka portugalské zpěvačky Liny a producenta Raüla Refreeho. Na druhém místě je Aziza Brahim ze Západní Sahary a na třetím sdružení afrických zpěvaček Les Amazaones d’Afrique. Písně z šesti nejlepších alb vám nabídneme 1. února v 16.15 v pořadu Hudební listování.

Nejlepší světové album měsíce února podle této hitparády vzniklo jako spolupráce portugalské zpěvačky Liny a katalánského hudebníka Raüla Refreeho. Ten jednak sám skládá a jednak se jako producent podílel na nahrávkách dnes už světoznámé španělské zpěvačky Rosalíe. Aktuální spolupráce probíhala tak, že Lina nazpívala staré písně portugalského stylu fado a Refree vymyslel nový doprovod na klávesové nástroje.

Na druhém místě je album, které už z našeho vysílá možná znáte a které bylo minulé dva měsíce na vrcholu žebříčku – CD Sahari od západosaharské zpěvačky Azizy Brahim. Narodila se v uprchlickém táboře v Alžírsku, hudbu studovala mimo jiné na Kubě. Poté se přestěhovala do Španělska a 21 letech se začala profesionálně věnovat hudbě. Své písně vnímá jako povzbuzení pro své krajany, obyvatele okupovaného území v saharské poušti, a také pro všechny lidi bez domova.

Na třetím místě je v žebříčku světových alb další titul z Afriky. Jde o mezinárodní skupinu Les Amazones d’Afrique a album Amazones Power, na kterém se sešly zpěvačky z různých afrických zemí. Žánr, který pro album zvolily, tedy směs elektronické hudby, afrických rytmů, reggae a hip hopu, není každé z nich vlastní, ale měl by do světa nést obecně srozumitelné poselství. „Cílem tohoto projektu je překračovat kultury, generace a prostředí,“ říká jedna z účastnic, guinejská hudebnice a tanečnice Niariu. Projekt Les Amazones d’Afrique vznikl v roce 2014 a na jeho počátku byly diskuse tří zpěvaček z Mali – Mamani Keïta, Oumou Sangaré a Mariam Doumbia – s francouzskou hudební agentkou Valérie Malot o rovnosti žen a mužů. Dospěly k názoru, že diskriminace žen, které jsme svědky v různých zemích a kulturách, nesouvisí s náboženstvím ani barvou pletí, ale je všeobecná.

Čtvrté místo patří skupině The Garifuna Collective ze středoamerického Belize. Jako Garifunové se označují potomci místních indiánů a černých afrických otroků. Je to specifická komunita, která má svůj folklor a na ten se dlouhodobě zaměřuje producent Ivan Duran. Právě ve spolupráci s ním natočila skupina The Garifuna Collective nové album Aban.

Pátá je íránská zpěvačka Nelia Safaie a její album Písně ze zemí ticha, Songs From Lands Of Silence. Nelia vyrůstala v konzervativním prostředí města Gorgánu na severu země v rodině poštmistra a učitelky tělocviku. Ve svých 15 letech se začala učit na tradiční perský strunný nástroj tar. Od roku 2009 studovala zpěv u světově uznávané íránské zpěvačky Mahsy Vahdat, hru na tar a skladbu se učila od Hosseina Alizadeha a dalších mistrů. Sama se také naučila hrát na loutnu zvanou setar a na baghlamu, což je další tradiční nástroj ze střední Asie, známý také pod názvem saz. Na všechny tyto nástroje také na svém albu hraje. Název desky odkazuje ke skutečnosti, že ve zpěvaččině vlasti Íránu nemohou ženy sama jako hudebnice vystupovat na veřejnosti.

Zpěvačka Eneida Marta z bývalé portugalské kolonie Guineje-Bissau natočila své nové album Ibra jako poctu zesnulému hudebníkovi Ibrahimu Galissovi, svému příteli a velkému vzoru. V aktuálním žebříčku je na šestém místě.

Na dalších místech hitparády WMCE najdeme alba z Maroko, Haiti, Vietnamu nebo Senegalu. Více na www.wmce.de.