Slyšte, lidé! – Sólo pro arabskou loutnu 2025
Pořad v souvislostech
Sólo pro arabskou loutnu 2025
Budeme vysílat
Hudební tváře Erika Rothensteina
Hudební tváře Erika Rothensteina
Festival Porta – šest dekád v kostce
Vysílali jsme
Hudební výlet na Balkán 2025
Hudební výlet na Balkán 2025
Sólo pro violoncello 2025
Audioarchiv
V pořadu Slyšte, lidé! se budeme věnovat arabské loutně zvané oud – nástroji, který má kořeny ve staré Mezopotámii a stal se předobrazem evropské loutny. Ukážeme si, jak zní arabská loutna v tradiční hudbě Blízkého východu a severní Afriky, ve španělském flamenku, v jazzu i v dalších současných žánrech. V pořadu zazní hudba loutnistů z Iráku, Turecka, Sýrie, Egypta, Maroka, Tuniska nebo Španělska, kteří nástroj využívají jak v tradičních podobách, tak při hledání nových fúzí a žánrových přesahů. Premiéra 11. října 2025.
V první ukázce se nám jako hráč na arabskou loutnu představí Saad Mahmood Jawad z Iráku, a to ve spolupráci s belgickou loutnistkou – ta hraje na evropský typ loutny – Sofií Vanden Eynde. Saad má na albu roli nejen interpreta, ale i skladatele – napsal několik vlastních skladeb založených na lidové hudbě Blízkého východu. V současné době žije na Bahrajnu a na album přinesl také inspiraci místním folklorem. Oba loutnisté pak na albu společně propojují starou evropskou hudbu a orientální tradice, a to vše doplňují i skladbami současných autorů.
Ahmed Mukhtar je také z Iráku. Jeho hudebním partnerem na albu Al-Hambra je argentinský flamencový kytarista Ignacio Lusardi Monteverde. Album, které je inspirované palácem Alhambra v Granadě, nabízí fúzi několika hudebních tradic – arabské, španělské a latinskoamerické.
Turecký loutnista Mehmet Polat se ve své tvorbě pohybuje na pomezí jazzu a tradiční hudby Blízkého východu. Pochází z jižního Turecka, z oblasti blízko syrských hranic. Hudbě se věnuje více než třicet let a z toho přes dvacet let hraje na arabskou loutnu. Polatovo nové album Roots in Motion je osobní výpovědí hudebníka a imigranta o hledání rovnováhy mezi zakořeněním v rodné kultuře a přijetím změn a nových vlivů v novém prostředí. Mehmet Polat album natočil se svým kvartetem. Jeho spoluhráči skladby obohacují svou virtuozitou a kreativním přístupem. Hudba využívá neobvyklé rytmické struktury, které čerpají z orientálních tradic. Osobní rovina alba odráží pocit sounáležitosti s více místy najednou. Autor nikdy zcela neopouští svůj původ, ale zároveň neustále kráčí vpřed a tvoří nové zázemí.
Alaa Zouiten z Maroka se nejprve učil klasickou arabskou hudbu, ale až díky zájmu o flamenco objevil a znovu ocenil tradiční hudbu své země. Na svém novém albu Aficionado – Flamenco Moro propojuje různé žánry – fandango a další formy flamenca, tango, jazz, arabský samai a další. Flamenco Zouiten objevil díky mistru Paco de Lucíovi. Od roku 2015 jezdil do Andalusie studovat tento styl a pracovat na projektu spojujícím flamenco s marockou maurskou hudbou.
Daisam Jalo je loutnista, skladatel a etnomuzikolog, který studoval hru na arabskou loutnu v syrském Damašku a etnomuzikologii ve Výmaru v Německu. Věnuje se transkulturním hudebním praktikám a technikám mezikulturní kompozice. Tématem jeho alba Cycles, natočeného v roce 2023, je věčné putování v cyklech bolesti a světla.
Tarek Abdallah je egyptský hudebník usazený ve Francii, a to v duu s o generaci starším mistrem ve hře na tamburínu riqq Adelem Shams El-Dinem. I když je kombinace tamburíny a arabské loutny v oblasti Blízkého východu častá, hudba této dvojice se vymyká jakékoli rutině. Album Ousoul vyšlo u příležitosti deseti let spolupráce obou hudebníků.
Album Estuarium natočila skupina, v jejímž čele stojí katalánský klarinetista Oriol Marès a syrský loutnista Talal Fayad, dalšími členy jsou perkusista Lucas Zegrí ze Španělska a Thodoris Ziarkas z Řecka. Jejich repertoár přirozeně propojuje arabské modální tradice, jazzovou improvizaci a latinskoamerické rytmy. Přestože si každý z hudebníků zachovává svou osobitost, společně hledají styčné body a vytvářejí zvuk, který spojuje tradice a zároveň oslavuje individualitu.
Tuniský loutnista Anouar Brahem natočil album After the Last Sky, na kterém dále hrají Anja Lechner na violoncello, Django Bates na klavír a Dave Holland na kontrabas. Album vzniklo v produkci Manfreda Eichera ze společnosti ECM a nahrávalo se v Luganu. Název alba vychází z básně Mahmouda Darwische, který se ptá: „Kam mají ptáci letět, až skončí obloha?“
Jako výzvu vnímá propojování arabské loutny s jinými kulturními tradicemi marocký hudebník a skladatel Driss El Maloumi. Arabská loutna tak pro něj není jen tradičním nástrojem, ale i prostředkem k překonávání hranic hudebních kultur a hledání nových cest pro hudební vyjádření. El Maloumi dlouhodobě pracuje na spojení arabské hudby s hudbou západní, přičemž loutna hraje klíčovou roli jako nástroj umožňující tuto fúzi. Na albu Details kombinuje zvuk vlastního tria se smyčcovým kvintetem Watar, čímž vytváří dialog mezi tradicí a novými hudebními koncepty. Loutna pro El Maloumiho není jen melodický nástroj, ale i prostředek pro objevování detailů zvuku a emocí. Využívá jeho schopnosti vyjádřit mikrointervaly, které jsou typické pro hudbu Blízkého východu a severní Afriky, a pracuje s nimi v rámci orchestrálních i komorních aranží.
Baskický loutnista Ibantuta procestoval dvanáct zemí po trase Hedvábné stezky, aby propojil arabskou loutnu s tradičními strunnými nástroji místních kultur. Jeho cílem bylo zkoumat hudební dialog a ukázat univerzálnost tohoto nástroje. Ibantuta ve svém projektu spojuje úd s nástroji jako indický sarod, kazašský kobyz, barmská harfa saung nebo perský tar. Každá spolupráce odhaluje nové možnosti zvuku a výrazových prostředků loutny. Album se jmenuje The Musical Threads of the Silk Road.









Poslechněte si rozhovor s bubenicí Michaelou Antalovou o mezinárodní skupině Mikoo.

Poslechněte si pořad o současné hudbě Kurdů.