Slyšte, lidé!: Profil Ivy Bittové

Slyšte, lidé!: Profil Ivy Bittové

Repertoár zpěvačky a houslistky Ivy Bittové je tak rozsáhlý a pestrý, že jej nelze v jednom hodinovém pořadu pojmout. V aktuálním vydání týdeníku Slyšte, lidé! se soustředíme pouze na čtyři její alba: na sólovou novinku Iva Bittová, která vyšla u německého vydavatelství ECM, na album Zvon s doprovodem orchestru a jazzových muzikantů, a na reedce dvou zásadních desek z 80. let – alb Bittová & Fajt a Dunaj & Iva Bittová. Poslouchejte v sobotu 11. května 2013 od 19.15 nebo v repríze 14. května v 16.55.

Žánrový rozsah houslistky a zpěvačky Ivy Bittové je úctyhodný. S houslistkou Dorotheou Kellerovou nahrála album houslových duetů Bély Bartóka, se Škampovým kvartetem nastudovala lidové písně ve zpracování Leoše Janáčka, s Vladimírem Václavkem vytvořila zásadní písňové dvojalbum Bílé inferno. Hostovala na albu Richarda Müllera, vedle houslí hraje také na africkou kalimbu a natočila několik filmových písní. Za zmínku stojí také její spolupráce s DJ Javasem, s nímž nahrála album elektronické taneční hudby, nebo její hostování v opeře – role Mozartovy Doni Elvíry.

Nedávno Iva Bittová vydala dvě nová alba. Jedno z nich vydala prestižní německá společnost ECM. CD nazvané pouze zpěvaččiným jménem neobsahuje pojmenované skladby, ale pouze očíslované fragmenty a autorka na něm účinkuje zcela sama. Zpívá, hraje na housle a také na už zmíněnou kalimbu.

U českého vydavatelství Animal Music vznikl projekt Zvon, natočený s řadou jazzových muzikantů a s Pražskou filharmonií pod vedením Davida Švece. Spolu s Bittovou toto album produkovali šéf vydavatelství Animal Music Petr Ostrouchov a klavíristka Beata Hlavenková, kteří vybrali starší písně ze zpěvaččina repertoáru a nově je zaranžovali. Ani při pestrých aranžích a velkém množství doprovodných muzikantů se výrazný hlas Ivy Bittové neztrácí. „Fúze nad fúzi, ale světe div se, žádná nesourodost se nekoná,“ píše o albu Zvon publicista Tomáš Polívka v časopisu Rock & pop.

Iva Bittová se narodila v roce 1958 v Bruntále. Na svém webu píše: „Maminka Ludmila, narozena ve slováckém kraji, byla učitelkou v mateřské škole a svůj čas věnovala zejména rodině a zpěvu. Tatínek Koloman Bitto, narozen na jižním Slovensku, kde se v době jeho dětství mluvilo převážně maďarským jazykem, byl tělem i duší muzikant hrající na mnoho nástrojů – nejvíce vsak na kontrabas a cimbál, kytaru a trumpetu. Jeho povoláním byla hra na kontrabas v divadelnim orchestru v Opavě a později také v Rozhlasovém orchestru lidových nástrojů v Brně. Věnoval se klasické i lidové hudbě a v tomto duchu jsem se svými dvěma sestrami vyrůstala.“ Iva Bittová začínala jako herečka v brněnském Divadle na provázku. Vedle zpěvu a herectví se současně věnovala také hře na housle a tomuto nástroji zůstala věrná dodnes. V rozhovoru s Ondřejem Bezrem v roce 2001 však líčila, jak by se ráda naučila hrát také na trubku „Líbí se mi ta změna dřevěného zvuku houslí v kovové zabarvení trumpety. Navíc jsem při cvičení zjistila, že to je úžasný trénink dýchání a hlasu,“ tvrdila tehdy.