Dudák Francesc Sans: Stal jsem se referenčním bodem

Dudák Francesc Sans: Stal jsem se referenčním bodem

Pořad v souvislostech


Katalánský dudák Francesc Sans
Budeme vysílat

Pozvánka na festival Beseda 2025
Rozhovor s kytaristou Jakubem Šimanským
Blind Ruler Cursed Land – koncert ze studia
Vysílali jsme


Rozhovor s indickým houslistou L. Shankarem

Surikata Gospel – koncert ze studia

S Petrem Vaňkem o skupině Ensoul
Audioarchiv
12. března 2024 World music, Aktuality Autor: Milan Tesař

isdové melodie i vlastní skladby kombinuje na svém albu L’Infinit z roku 2021 katalánský dudák Francesc Sans. S hudebníkem, který hře na katalánské dudy a jejich propagaci zasvětil celý svůj život, jsme hovořili na festivalu Fira Mediterrania v Manrese. Rozhovor v premiéře vysíláme 2. dubna 2024.

Rozhovor s katalánským dudákem Franceskem Sansem

Jak byste popsal svůj vztah k dudám?

Já jsem tomuto nástroji zasvětil celý život. Úplně jsem se do dud zamiloval, a tak jsem na ně učil hrát, sám jsem potom hru na ně začal vyučovat, věnuji se také historickému výzkumu a měl jsem nakonec to štěstí, že jsem se stal jakýmsi referenčním bodem pro ty, kteří se o tento nástroj zajímají.    

Jak se katalánské dudy liší od podobných nástrojů z jiných částí světa?

U nás ve Španělsku jsou známé především galicijské dudy. Ty lidé znají a myslí si, že je to původní varianta tohoto nástroje. Španělé většinou vůbec netuší, že dudy existují i v jiných zemích, například v Indii, Itálii nebo ve východní Evropě. Našim dudám se říká sac de gemecs, ale nevím, jestli jsou něčím výrazně odlišné od nástrojů z jiných částí světa. Zmínil bych snad jen, že v Itálii mi říkali, že tón našeho nástroje je velmi lyrický a že zvuky jeho bordunových píšťal jsou velmi plné.    

Zájem o dudy v Katalánsku po určité pauze znovu vzrostl v posledních desetiletích. Jaká byla vaše role v tomto obrodném procesu?

Já patřím ke druhé generaci hráčů poté, co se u nás obnovil zájem o dudy. První generace musela nástroje znovu vyrobit, protože mezi lidmi žádné funkční dudy prakticky nebyly. Když jsem tedy já začal hrát, dudy už opět existovaly. Mým úkolem tedy bylo prozkoumat zvuk nástroje a zjistit jeho možnosti.   

Jak vznikalo vaše album L’Infinit?

Od samého počátku, kdy jsem o tomto albu začal přemýšlet, jsem vědět, že na něm chci mít jednak lidové písně – a ty tam také opravdu jsou –, ale také své vlastní skladby, které ovšem z lidové hudby čerpají. Jejich rytmus a základní charakter přímo vycházejí z folkloru. Neudělal jsem však nic nového. Lidové písně existují mnoho let, ale každá generace si je trochu po svém upravila. A právě díky těmto postupným změnám je tato hudba stále živá.  

Na festivalu Fira Meditarrania v katalánské Manerese, kde tento rozhovor vzniká, jste se představil v rámci mezinárodního projektu Středomořská dudácká společnost. Šlo o ojedinělé vystoupení, nebo budete pokračovat?

Byl bych moc rád, kdyby tento projekt mohl nějakým způsobem pokračovat. Bylo vidět, že lidem se to líbí, a nás samotné překvapilo, jak naše spolupráce zafungovala. Takže ano, chceme pokračovat, ale v tuto chvíli ještě nevím, jestli to bude formou dalších koncertů, nebo třeba vznikne album. Moc rád bych je jednou natočil, takže doufám, že opravdu vznikne a že naše spolupráce bude pokračovat.   

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Regiony

Regiony

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Profil Jiřího Smrže

960px-Brno-Leitnerka-uvedení-alba-Kořeny-Jiřího-Smrže2013Jiří-Smrž2_wikipediePoslechněte si pořad o písničkáři Jiřím Smržovi.

Darujte Proglas!