Rendez-fou: Živě na Proglasu 2013 (recenze vystoupení)

27. října 2013 Recenze, Folk, Jazz Autor: Milan Tesař

Jihlavské trio Rendez-fou se ze dvou třetin personálně překrývá se skupinou Honzíkova cesta. Pouze baskytaru nahradil cajón. Ve studiu Proglasu skupina vystoupila živě v květnu 2013.

Jihlavské trio Rendez-fou je pokračováním, respektive vedlejším projektem skupiny Honzíkova cesta, která vydala dvě alba (2004 a 2008) a dvakrát si zahrála živě ve studiu Proglasu (2005 a 2008). Dva stěžejní členové – kapelník a kytarista Honza Fous a zpěvačka Jana Gregárková (dříve Havlová) – zůstali, baskytaristu Béďu Němečka nahradil hráč na cajón David Chlupáček. Rendez-fou se na scéně objevili v letošním roce a ihned na sebe výrazně upozornili na několika (nejen) regionálních přehlídkách. K největším úspěchům patří postup do finále Autorské Porty s písní Chlapeček, jakkoli se kapela nakonec finále neúčastnila.

Ve studiu Proglasu vystoupili Rendez-fou v květnu 2013 a údajně šlo o jedno z jejich prvních vystoupení. Honza s Janou jsou však – vzhledem k dlouholetému působení v Honzíkově cestě – sehrané duo, a tak o žádných začátečnících nemohla být řeč. Základní vyjadřovací prostředky ostatně zůstávají stejné: Janin výrazný a příjemný zpěv, Honzova kytara, která hraje především doprovodnou a rytmickou roli, flétnová sóla. Namísto basy, kterou musí – v omezené míře – suplovat kytara, podbarvuje písně jemná hra cajónu. Ozvučená bedna v případě Rendez-fou nenahrazuje bicí soupravu, ale spokojuje se s rolí jemných perkusí, které pouze dokreslují hlavní rytmickou linii kytary.

Jana Gregárková patří k nejzajímavějším zpěvačkám naší amatérské folkové scény. Nejen že dobře intonuje a má dokonalou výslovnost (stačí si všímat jejích koncovek), ale především dokáže písně naprosto přirozeně prodchnout úsměvem (Plovárna) nebo je posunout do šansonové polohy (Pýcha). Honza jí jako interpret spíše sekunduje, ale například komediální číslo Vraždy přímo volá po ztvárnění formou videoklipu.

Písně Rendez-fou jsou většinou krátké (s výjimkou Chlapečka nepřesahují tři minuty), řadě z nich sluší označení miniatura. Zpravidla se však vyznačují jasnou pointou – na samém konci se skrývá odhalení oběti (Vraždy) nebo označení toho, proti němuž se zpívá protestsong (Moci pán). Výtky? Jen drobnosti. Hvízdání mohlo dopadnout malinko lépe, ale v tomto případě jde o riziko živého hraní. Jinak bych byl jen pro kosmetické změny v textu Zaprodaných duší („že ona letenka propadlá je“ zní trochu kostrbatě; a vztažné zájmeno ve větě „přítomní, jenž přihlíží…“ je použito chybně).

Úsporné nástrojové obsazení a krátká stopáž zpravidla nedovolí píseň aranžérsky více rozvinout, ale v rámci možností se kapele daří udržet napětí a nabízet pestrou škálu vyjadřovacích prostředků. Někde bych si dokázal představit hostující muzikanty: Kubánské doutníky přímo volají po trubce (napadá mě srovnání s Než se rozední od skupiny Bůhví), ve swingových pasážích by dobře znělo piano. To jsou však jen možné nápady pro případné natáčení desky. I takto ve třech zní hudba Rendez-fou svěže a zajímavě.

Rok natočení: 2013
Nahrávka Radia Proglas
Žánr: jazzfolk