Petr Bende: reSTART (recenze CD)

Petr Bende: reSTART (recenze CD)
14. září 2017 Recenze Autor: Milan Tesař

Petr Bende nazval své čtvrté album reSTART a pojal je skutečně jako nový začátek. S novým textařem se částečně vrací ke svým kořenům, aniž by se přitom zpronevěřil popovému a rockovému zvuku. Poslechněte si z archivu rozhovor, který s Petrem vedl náš  kolega Luděk Staršák, a přečtěte si naši recenzi.

Petr Bende se kdysi jako písničkář účastnil předkol Porty nebo Zahrady. Do povědomí veřejnosti jej vykopla televizní soutěž – po Anetě Langerové zůstává právě on nejzajímavějším českým úspěšným finalistou SuperStar, jakkoli ve finále skončil „až“ druhý. Jeho vývoj od folku či folkrocku k popu a rocku s odbočkami k cimbálce a leckam jinam je poměrně známá kapitola. V souvislosti s Petrovým čtvrtým řadovým albem reSTART si však zaslouží za shrnutí téma „Bende a textaři“. V rané fázi své dráhy (před SuperStar i krátce poté) si Bende jako správný písničkář psal hudbu i texty sám a například spolupráce s Michalem Horáčkem na písni Anděl perutí mách byla jen výjimkou potvrzující pravidlo, stejně jako použití veršů Václava Hraběte na druhém albu Život ve vteřinách. Na třetí desce Trojka (2011) možná Petrovi jako textaři došly nápady, a tak požádal o spolupráci partu kolem Textové dílny Slávka Janouška. Ivo Cicvárek, Arnošt Frauenberg, Lada Šimíčková i samotný Slávek Janoušek jsou samozřejmě skvělí textaři a propojení jejich slov s Bendeho rockem vůbec nedopadlo špatně. Šlo však o jednorázové setkání a zpěvák se rozhodl na ně přímo nenavázat. Pro album reSTART zvolil jinou metodu. Domluvil se s Tomášem Rorečkem, jehož texty v minulosti nahrály skupiny jako Chinaski, Kryštof nebo Ready Kirken, a s jeho pomocí sestavil celé nové album. Není to přitom tak, že by Bende mluvil Rorečkovými slovy. Profesionální textař prý naslouchal zpěvákovým přáním a ta sestavoval do slov a veršů. Stěží lze odhadnout, o kolik by album bylo lepší, nebo horší, kdyby si zpěvák psal texty sám jako kdysi. Roreček samozřejmě pracuje s výraznými slogany, občas překvapí neotřelým obratem, ale jeho verše nejsou nijak zvlášť komplikované. Jak se na správnou popovou desku sluší.

Titulní píseň reSTART stojí na vrstvení metafor, zčásti překvapivých („Ráno je F. L. Věk v mongolským překladu“), ale jako celek je schematická a bez pointy, což ovšem u „úvodu do tématu“ nevadí. Větší napětí se autorovi podařilo skrýt do textu druhé písně Utonout, v níž příběhu konkurují zajímavé verše jako „Zlato si bylo koupit sůl“. Špatně nedopadla ani píseň Uchem jehly s propojením biblického rčení o velbloudovi, který projde uchem jehly, s narážkou na starozákonní Píseň písní a na Valentýna. Naopak slabinou textů jsou občasné gramatické rýmy (exilů/omylů v písni Přímý zásah; mimochodem celý refrén této písně má k trefě do černého hodně daleko), případně nakupená klišé (svatý Grál, Popelčiny střevíčky a šíp lásky v písni Sami jsme nic).

Po hudební stránce je Bendeho reSTART návratem od rocku k jemnějším písňovým formám. Vedle převažujícího pop(rocku) zde najdeme ohlasy na zpěvákovy písničkářské začátky, ale také prvky moderní country (Tajný song s trochu nelogickou reminiscencí na Louise Armstronga). Rockový nádech je samozřejmě dán nejen zabarvením zpěvákova hlasu, ale i prací s kytarami v některých skladbách. Přitom Bende na albu reSTART hraje výhradně na akustické kytary, zatímco nástroje elektrické (plus další strunné nástroje) nahrál Josef Štěpánek. Producent Dalibor Cidlinský jr. do celku střídmě zapojil pestrou paletu akustických nástrojů od mandolíny (Štěpánek) po cimbál (Michal Grombiřík) nebo violoncello (Štěpán Švestka), nicméně hlavní roli pochopitelně hrají kytary, basa (Jan Cidlinský), klávesy (Dalibor Cidlinský) a bicí (Pavel Bříza). Výsledkem je deska v rámci žánru i Bendeho tvorby nikoli překvapivá, ale – s drobnými výhradami – vkusná.

Vydavatel: Supraphon
Žánr: poprock
Celkový čas: 41:47