Petr Bende + Pavel Helan: Živě na Proglasu 2011 (recenze vystoupení)

19. srpna 2011 Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

V dubnu 2011 vystoupili živě na Proglasu v pořadu Jak se vám líbí písničkáři Petr Bende a Pavel Helan se svým společným projektem Kolotoč. K večeru, během nějž zaznělo osm písní, se vracíme v krátké recenzi.

Dávno před SuperStar zkoušel Petr Bende štěstí jako písničkář a kapelník vlastní folkrockové skupiny v jihomoravských kolech Porty a v Konkursu Zahrady. A i když má jeho projev v současné době nejblíže k poprocku, na folk nezanevřel. Dokládá to mimo jiné projektem Kolotoč, ve kterém své síly spojil s další nadžánrovou osobností. Pavel Helan je písničkář, vítěz festivalu Zahrada z roku 2007. I on však má zkušenost z televizního soutěžení, působil v klasickém pěveckém vzoru a v jazzové kapele a dnes – vedle svých autorských projektů – vystupuje s revivalem U2. A také umí skvěle imitovat Karla Gotta.

Petr Bende ve studiu ProglasuV pořadu Proglasu Jak se vám líbí se pánové společně představili 14. dubna 2011. A i když si jako výpomoc přizvali dva skvělé muzikanty – trumpetistu Karla Nováčka a violoncellistu Štěpána Švestku –, dokázali, že by si vystačili i sami ve dvou (snad až na nezbytné trumpetové sólo v Nad horú svítá). Zatímco Helan střídal kytaru s klávesami, Bende pro změnu téměř celý minikoncert odbubnoval – a přitom samozřejmě i on hrál také na kytary. Aranže, především doprovodných vokálů, přitom pánové dotvářeli až na místě těsně před začátkem živě vysílaného pořadu.

Zaznělo osm písní, autorsky rozdělených půl na půl mezi oba protagonisty. Pavel Helan volil hity ze svého zatím jediného alba Je(mně) příjemněBabičku, Chlapce z vesnice a Trávu – a k tomu novinku Jaro. Přitom stará Pavlova píseň Tráva má zajímavou historii – na zmíněném Helanově albu ji totiž coby host zpívá právě Bende jako duet s Alicí Holubovou a ještě o něco později ji Bende zařadil na své koncertní CD, kde ji ovšem nazpíval s Darou Rolins. V pořadu Proglasu píseň zazněla jako čistě pánská záležitost, ovšem s připsaným Bendeho refrénem, který bych já osobně oželel.

Petr Bende do projektu přinesl své hity Nad horú svítá a Samba (s použitím básně Václava Hraběte Kdybych už měl umřít, kterou již předtím výborně zhudebnil také Vladimír Mišíik a téměř současně také Vladimír Veit). Jako novinka zazněla píseň V samotách a celý pořad pánové odstartovali duetem Kolotoč, hymnickou písní tohoto svého společného projektu, pohotově zakončenou větou „Snad jsme se na Proglasu zasnili“.

Jízda na Bendeho a Helanově Kolotoči se vydařila. S akustickou hudbou mají oba protagonisté zkušenosti, oba jsou výborní instrumentalisté a navíc si přizvali další dva skvělé muzikanty, kteří písním ještě dodali na pestrosti. Zajímavá je kombinace obou sólových vokálů – zatímco Bende se již jako folkař pokoušel o silový rockový zpěv, což později zúročil na svých sólových albech, Helan bezchybně intonuje a vyslovuje pečlivě téměř jako Zdeněk Svěrák v cimrmanovských hrách. Jakkoli jde o paralelu velmi přibližnou, připomíná mi toto setkání skvěle fungující souhru vypravěče Slávka Klecandra a rockera Romana Dostála v Oborohu.

Netuším, zda Kolotoč zůstane jen občasným vybočením z koncertního kolotoče Petra Bendeho a z mnoha hudebních aktivit Pavla Helana. Nevím, jestli pánové společně natočí oficiální album. Společné hraní a zpívání jim ale sluší a jejich dlouhohrající desku – třeba ještě s větším podílem duetů – bych si velmi rád poslechl.

Rok natočení: 2011
Nahrávka Radia Proglas
Celkový čas: 28:00