Olin Nejezchleba: Nečekaná návštěva (recenze CD)

13. února 2018 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Violoncellista, baskytarista a písničkář Olin Nejezchleba své druhé sólové album nazval Nečekaná návštěva. Zařadil na ně například poctu Petru Skoumalovi, společnou nahrávku s Martou Kubišovou nebo bizarní zážitek z festivalu Porta. Přečtěte si naši recenzi.

V roce 2010, krátce po svých padesátinách, vydal Jaroslav Olin Nejezchleba, někdejší violoncellista a baskytarista skupin Marsyas a ETC… první sólové album Noční lov. Do té doby předváděl své pěvecké umění pouze v epizodních rolích nebo v méně známých formacích včetně nedoceněného tria Njorek. Noční lov nahrál pouze v duu s kytaristou Norbim Kovácsem, přičemž většinu nástrojů včetně bicích ovládal Olin sám. Novinka Nečekaná návštěva na debut zčásti navazuje: Norbi je Olinovi opět neodmyslitelným hudebním partnerem coby spoluaranžér, zvukový režisér, fotograf, kytarista a příležitostný hráč na další nástroje. Sám Nejezchleba tentokrát vedle cella a basy hraje na violu, housle, mandolu a pár dalších nástrojů a pochopitelně zpívá. Rozdíl je v tom, že na nové album si pánové přece jen přizvali několik hostů: současného houslistu ETC… Vladimíra Pavlíčka (který zde ovšem více než na housle hraje na whistle), klávesistu Jakuba Zitka, vydavatele a producenta alba Šimona Kotka (který dříve v kapele Kybabu doprovázel Olina na bicí) a v neposlední řadě Martu Kubišovou, která si v písni Amerika střihla titulní roli. Nejdůležitějším „třetím do party“ je však někdejší Nejezchlebův kolega z ETC… Jiří Zelenka, který bubnuje ve všech skladbách s výjimkou jedné. Lze tedy hovořit o triu s hosty, přičemž tentokrát je celá základní sestava, kytara, basa i bicí, v rukou zkušených profesionálů.

Nejezchleba, který vyrůstal ve folklorním prostředí jižní Moravy, umí vyprávět silné příběhy, v nichž se soustředí více na obsah než formu a drobné nedostatky vyvažuje potměšilým klaunstvím. Nové album tak obsahuje na jedné straně písně vážné až patetické (Amerika) a na straně druhé naprosté pakárny, které bychom jako posluchači vzali od málokoho jiného tak jako od přívětivého Olina. Patří mezi ně Song o kvalitní písni, v němž zdánlivě přiznanou textařskou bezradnost rozklíčujeme až s veršem „Kravinou vyděláš balík. Poklusem V KLUS!“. Hlubší a pravdivější, než se na první poslech zdá, je i další legrácka s názvem Na Portě. Pod rouškou tuctového country a rytmicky rozkolísaného textu o „vocasech z mývala“ se skrývá zajímavá sonda do současnosti legendárního festivalu, který stále hledá svou identitu. Smysl pro humor, tentokrát ovšem vtipně napasovaný na vážné téma, se pak odráží v titulní písni Nečekaná návštěva, sympatické poctě Petru Skoumalovi, starému pánovi, který „seděl a poslouchal jazz“.

I když je Nečekaná návštěva vlastně folkrockové album a zdánlivě stojí a padá s texty, ve skutečnosti je ukotvuje solidní hudební složka. Oba (vlastně všichni tři) protagonisté jsou samozřejmě skvělí muzikanti, což je slyšet jak v akustickém bigbítu (Kalné vody) i šramlu (Čekárna). Je pravda, že žánrových úskoků je na albu na necelou třičtvrtěhodinku možná moc, ale Na Portě je jistě vítaným zpestřením Olinových koncertů a vážné písně jako Jeden den, Kalné vody a Amerika mají potenciál nezestárnout. Navíc nadhled, se kterým Olin ke své tvorbě přistupuje, celek stmeluje.

Vydavatel: 100Promotion
Celkový čas: 43:06

Článek vznikl pro časopis UNI

Skladba: Concerto grosso pro trubky, klavír a smyčce - Sonata; Autor: Korte Oldřich František; Dirigent: Bělohlávek Jiří; Sóla: Kejmar Miroslav, Šedivý Zdeněk - trubka, Válek Jiří, Novotný Karel - flétna, Hála Josef - klavír
13:00Zprávy Proglasu, počasí
13:05Písně
13:45Dnešek v kalendáři