Lenka Filipová: Oppidum (recenze alba)

Lenka Filipová: Oppidum (recenze alba)
7. října 2019 Recenze, Folk, World music Autor: Milan Tesař

Zpěvačka Lenka Filipová nahrála své album Oppidum ve spolupráci s britským harfeníkem Seanem Barry, který pro ni zaranžoval více i méně známé lidové písně z britských ostrovů. Přečtěte si naši recenzi.

Zpěvačka a kytaristka Lenka Filipová se dlouho úspěšně pohybovala mezi světy popu a šansonu na straně jedné a klasické hudby na straně druhé. O tom, že má blízko i k hudbě lidové, své příznivce přesvědčila už v roce 1998 na křehkém albu Lidové písničky, případně v roce 2005 jako host na albu Šance skupiny Irish Dew (v irských písních Carrickfergus a Oitche Mhath Leibh). A právě na tuto dříve okrajovou část svého repertoáru navazuje svým aktuálním albem Oppidum (věřím, že souvislost jeho názvu právě s tituly desek Irish Dew – Závist a Šance – není náhodná).

Album Oppidum obsahuje devět tradičních melodií z britských ostrovů – od notoricky známých Green Sleeves, Scaroborouh Fair nebo Carrickfergus přes také často hrané bretonské Tri martolod nebo obě irské písně z alba Šance až po méně zunámou O Mo Duthaich. Vše pak rámuje zdánlivě mimo kontext Kathy’s Song, stará píseň Paula Simona, na začátku alba s originálním anglickým a na konci s českým textem Davida Stypky (Na cestě). I zde však jistou souvislost najdeme: anglickou baladu Scarborough Fair kdysi ve světě proslavil právě Simon, který jako písničkář z melodiky britských ostrovů vycházel. Lenka Filipová všechny tyto písně nahrála ve spolupráci se Seanem Barrym, špičkovým britským harfeníkem, aranžérem a producentem, který působí na české scéně, se zpěvačkou dlouhodobě spolupracuje a skladby jí zaranžoval přímo na tělo. Jakkoli je hlavním doprovodným nástrojem Barryho harfa, na albu znějí i kytary (Filipová), irské flétny a akordeon (Barry), housle (Jan Hrubý), klávesy (David Solař) nebo klavír (Ondřej Hájek).

Lenka Filipová, které komorní poloha vždy slušela (viz i folkověji laděné album Svět se zbláznil z roku 1997), tyto lidové písně zpívá s grácií a nadhledem. Nevyhne se sice nasládlým momentům (Parting Glass) a na ploše celého alba se škála jejích výrazů nutně opakuje, ale lehce energičtější pasáže (Tri martolod) nebo naopak úseky zpívané a cappella (O Mo Duthaich) vše vyvažují. Právě zpěvaččin hlas a dobré frázování v angličtině i češtině je pak dalším spojovacím můstkem mezi písní Kathy’s Song/Na cestě a zbytkem alba.

V době, kdy ji v žebříčcích popularity poráží její dcera Lenny, Lenka Filipová dokázala, že stále má co říct a že dokáže i mnohokrát zpracovaný materiál interpretovat s nadhledem a vkusem.

Vydavatel: Universal
Celkový čas: 35:38