Irish Dew: Závist (recenze CD)

Irish Dew: Závist (recenze CD)
29. května 2010 Recenze, World music Autor: Milan Tesař

Skupina Irish Dew v čele s akordeonistou Václavem Veselým své první album Závist natočila v roce 1997. V roce 2009 vyšlo v reedici, doplněnou o jednu bonusovou píseň. Přečtěte si naši recenzi a pište do diskuse pod článkem: Líbí se vám skupina Irish Dew? A co obecně říkáte na české kapely, které čerpají z irské lidové hudby?

Irish Dew: CD ZávistZávist je: a) pocit nelibosti nad majetkem nebo úspěchem druhého člověka; b) největší keltské oppidum v Čechách; c) první album skupiny Irish Dew. V případě této recenze jde samozřejmě o možnost c), ovšem inspirovanou možností b). Jak kapela uvádí v bookletu nedávno reedovaného alba, Závist „je symbol keltských časů, významného údobí našich dějin, byť tak vzdálených“.

Skupina pod vedení akordeonisty Václava Veselého své první album natáčela v roce 1997 v pětičlenném obsazení, které dále tvořili Josef Kůstka (housle), Jiří Podzimek (kytara), Radek Klučka (bodhrán) a Jakub Klár (flétny). Podobně jako na pozdějším albu Šance kapelu ve studiu doprovodila řada hostů jako například Jindřich Vobořil a František Segrado (zpěv), Jiří Veselý (baskytara), Jaroslav Matějů (banjo) nebo klarinetista, uvedený na 10. straně bookletu jako Roman Vojtíšek a o stránku dál jako Fojtíček (sic!). Už zde tedy Irish Dew nabízejí keltskou hudbu v pestrém nástrojovém obsazení, i když na CD Šance později zašli ještě mnohem dál (včetně fúze moravské lidové písně s tradiční západoafrickou hudbou).

Aranže jednotlivých skladeb jsou dány nástrojovým obsazením, přičemž vedle výše uvedených nástrojů na albu znějí například mandolíny, mandora, klávesy a samozřejmě nejrůznější druhy fléten (včetně irských whistle) a perkusí. Hudba, částečně autorská a částečně tradiční irská, je poměrně hutná a zvukově košatá, avšak to není její hlavní vlastnost. Důležitější je, že už na svém prvním albu se Irish Dew nespokojují s jednoduchými melodiemi a úspěšně se snaží o složitější strukturu skladeb. Nejpříznačnější je více než osmiminutová kompozice Hora keltského vládce, která podle kapely „vychází z vize různých časových údobí Závisti, od prehistorického osídlení, až ke konečnému zničení oppida nájezdy germánských kmenů“. Vykreslení dlouhého dějinného úseku abstraktní řečí hudby není třeba popisovat; jen prozradím, že důležitou roli zde hraje střídání fléten a kytar.

Ještě před zásadními alby Jana Hrubého Středozem a Silmarillion se i Václav Veselý inspiruje postavami z Tolkienova díla. Směs tradičních tanců reelů pojmenoval Tanec stromů podle stromových pastýřů Entů. Mimochodem s Hrubým a jeho Kukulínem spojuje Irish Dew i prolínaní prvků irského a českého folklóru (Já si tě má milá nevezmu), zatímco v dalších rozsáhlejší kompozici Jezero Veselý přiznává inspiraci tradiční hudbou Skandinávie.

První album Irish Dew, po kompoziční a aranžérské stránce velmi zdařilé, mělo jednu velkou vadu – zpěv. Velmi slabým – až nepříjemným – článkem je zpěv například v písni Kouzla Vikingů (Josef Kůstka, Jindřich Vobořil), v Já si tě má milá nevezmu se kapela pokouší o typicky český hospodský vokál a přizvaný František Segrado v písni Svatební koláče nebo Jana Hanáková v Siún ní dhibhir album jako celek nezachrání.

Mimochodem zpěvu jako své slabé stránky si kapela zřejmě byla vědoma. Proto později na své druhé CD přizvala nejen opět Segrada, ale například Lenku Filipovou nebo Roberta Křesťana. A nové vydání Závisti navíc obsahuje jako bonus aktuální nahrávku tradicionálu Foggy Dew s výbornou finskou zpěvačkou Noorou Ruohonen. Píseň zní tradičněji, možná méně originálně než zbytek alba, nicméně patří k tomu nejlepšímu, co Irish Dew natočili.

Natočeno: 1997
Rok vydání reedice: 2009
Vydavatel: Master Music/Bohemian Music Service