Bára Zmeková: Lunaves (recenze CD)

Bára Zmeková: Lunaves (recenze CD)
11. listopadu 2019 Recenze, Alternativní hudba, Folk Autor: Milan Tesař

Písničkářka Bára Zmeková se letos v létě stala vítězkou soutěže na mezinárodní konferenci Czech Music Crossroads – bodovala u publika i u zahraničních expertů. Připomeňte si její písně v rozhovoru, který s Bárou v březnu 2019 vedl Martin Kyšperský. A přečtěte si naši recenzi.

Bára Zmeková je krásným příkladem toho, jak se u nás po formální stránce posunulo ženské písničkářství za posledních dejme tomu patnáct let. V první dekádě milénia bodovaly v soutěži o Krtky na dnes už dávno neexistujícím folkovém festivalu Zahrada dívky s kytarou, z nichž některé později folkový žánr překročily – Žofie Kabelková, Martina Trchová nebo Jana Šteflíčková. Bára vstoupila na scénu v roce 2013 po vítězství v soutěži 1MAN2PLAY a jednou z odměn byla možnost zahrát si na Colours of Ostrava. Jejím doprovodným nástrojem je piano, ale na obou svých albech spolupracovala s vyhledávaným producentem a mistrem zvuku Ondřejem Ježkem a akustický klavír rozhodně není hlavním nástrojem, který v písních slyšíme. Novinka Lunaves je přitom ještě mnohem barevnější a především vyzrálejší než nikoli nezajímavý debut Ještě kousek.

Bára Zmeková není zpěvačkou strhujícího hlasu. Neohromí rozsahem, často spíše vypráví nebo ještě přesněji deklamuje. Přesto je na jejím mladistvém projevu cosi uhrančivého. Něco, co připoutá pozornost k snovým nebo „náměsíčným“ příběhům a co zároveň tmelí všech dvanáct písní nového alba k sobě. A přitom co skladba, to jiná nálada. Do písně Kostra si mladá autorka vymyslela minimalistický doprovod violoncella, který vzápětí vystřídají beaty Martina Tvrdého. V Den je moc dlouhý exceluje baskytarista Fredrik Janáček, Karlín podbarvuje akordeon v kombinaci s elektronickými beaty a v Ještě mě drž zazní trombón Ondřeje Galušky.

Bára je sice písničkářka, ale její skladby nestojí a nepadají s texty. Některé slovní obraty by sice obstály i bez hudebního doprovodu (mravenec v hlíně nebo přetržené lano), ale například z úvodní Svatojánské, písně v pomalém tempu s pouze náznakovým textem, se podařilo udělat hit až kombinací hlasu, několika nástrojů a dobré práce mistra zvuku. Bára Zmeková je sice písničkářka, ale s písněmi pracuje nejsoučasnějším způsobem a v kolektivu. Výsledek stojí za to.

Vydavatel: Tranzistor
Rok vydání: 2019
Žánr: folktronica
Celkový čas: 55:50

www.barazmekova.cz

Článek vznikl pro časopis UNI

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!