Ľubomír Gašpar: Hodně mých nápadů vzniklo za volantem

Ľubomír Gašpar: Hodně mých nápadů vzniklo za volantem
25. října 2018 Jazz, Aktuality, World music Autor: Milan Tesař

Cimbalista Ľubomír Gašpar se svou skupinou Cimbal Project obdržel letos na Slovensku prestižní cenu Radio_Head Award v kategorii World music a folk. Přitom jeho album The Point Of View má blíže k jazzu. Rozhovor s Ľubomírem Gašparem chystáme na 28. listopadu 2018.

Rozhovor s cimbalistou Ľubomírem Gašparem

Věnujete se jazzu i lidové hudbě. Kde se cítíte víc svobodný?

Ve folkloru mě limituje více mantinelů, kterých se člověk musí držet. Máte jasně daný harmonický základ, v rámci folkloru je třeba dodržovat i některé stylové zákonitosti a to všechno nás nějakým způsobem omezuje. Záleží mimo jiné na regionu, ze kterého píseň pochází, nebo na tom, jak se v které době hrávala. Když se člověk seznámí s jazzem a pak má hrát folklor, může se cítit limitovaný. Potom je dobré si to pro sebe oddělit. Když jdu hrát folklor, cítím se příjemně. Ale vedle toho jsem si našel svou vlastní cestu, což je tento můj Cimbal Project. Tam se cítím opravdu svobodný.

Projevuje se to třeba i v tom, že byste používal nějaké méně obvyklé hráčské techniky?

Určitě ano. Některé jsou z klasické hudby jako například technika pizzicato, flažolety, hra se třemi paličkami. Stále hledám nové techniky a hlavně zvukové škály, které cimbál nabízí. Nyní pracuji na technice slap, která se jinak využívá hlavně u baskytary.

Cimbál může hrát melodii, ale způsobem hry je to vlastně bicí nástroj. Jak důležitý je pro vás u skladeb rytmus?

Protože je cimbál rytmicko-melodický nástroj, je pro mne rytmus jedním z nejdůležitějších elementů v hudbě, samozřejmě vedle melodie a harmonie.

Vaše album The Point of View obsahuje lidové písně i autorské kompozice. Jak náročná byla jeho dramaturgie?

Když jsme měli CD natáčet, měli jsme hotových pouze osm skladeb, takže nebylo náročné rozhodnout, co na albu bude. Zařadili jsme tam všechno, co jsme uměli. Na pořadí jsme se pak dohodli společně. A samozřejmě v jiném pořadí skladby hrajeme na koncertech a v jiném pořadí jsou na CD.

Jakým způsobem skládáte? Sedíte u cimbálu? Nebo si nahráváte nápady do mobilu?

Je to různé. Někdy sedím za klavírem, jindy za cimbálem nebo stojím u kontrabasu. Ale musím přiznat, že hodně nápadů vzniklo za volantem. V takových momentech rychle sahám po telefonu a nápad si nahrávám, protože jinak bych jej za minutu zapomněl.

(Celý rozhovor vyjde v časopisu Harmonie)

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!