Apeŀles Carod: Při skládání mám v hlavě přírodní scenérie

Pořad v souvislostech
S katalánským houslistou Apeŀlesem Carodem
Budeme vysílat
Koncert skupiny Passage ze studia Proglasu
S Michalem Prokopem o albu Ostraka
World Music Charts Europe – červen 2025
Vysílali jsme
S úsměvy Donkichotů – živě z Koncertního studia
Se skupinou Ladě o albu Děti
Finská skupina Jaakko Laitinen & Väärä Raha
Audioarchiv
Katalánský houslista Apeŀles Carod vydal na konci roku 2023 své autorské album Abismes i flors, což znamená Propast a květiny. Rozhovor s mladým hudebníkem, který jsme natočili na festivalu Fira Mediterrània v katalánské Manrese, vám v premiéře nabídneme 9. ledna 2024.
Rozhovor s katalánským houslistou Apeŀlesem Carodem
Hrajete instrumentální hudbu. Představujete si při komponování nějaké příběhy nebo obrazy?
Ano, když komponuji, často mívám v hlavně obrázky jako například fotografie nebo malby. Většinou si představuji přírodní scenérie nebo jiné přírodní motivy. A ty mě při hraní svým způsobem inspirují. Když se podíváte na obal mého alba, uvidíte tam přesně takovou krajinu, která mě inspiruje. Je to místo, které mám velmi rád, jedno z mých nejoblíbenějších. Když tedy hraji, představuji si něco podobného.
Kdybyste měl svou tvorbu přirovnat k některému výtvarnému období, k jakým obrazům by vaše skladby měly blízko?
Musím říct, že mám rád impresionistické malíře a rozmazané krajiny, které malují. Takže vlastně ano, pokud mám hovořit o výtvarném umění, podobné obrazy jsou asi přesně to, co se mi při hraní honí hlavou nejčastěji.
Album jste nahrál se svým kvartetem. Vzniklo pouze pro nahrání alba, nebo půjde o stabilní sestavu?
Naše kapela je teprve na začátku, máme za sebou teprve první koncert. Doufám, že nám to v tomto obsazení vydrží, ale zároveň dobře vím, že muzikanti se v jazzových kapelách často střídají, že je možné pracovat s různými rytmickými sekcemi a že i já jako hudebník spolupracuji s různými kapelami. Takže uvidíme. Doufám, že mí spoluhráči se mnou zůstanou.
Jak a kdy jste se se svými spoluhráči seznámil?
Kromě pianisty Maxe oba ostatní, tedy bubeník Josep a kontrabasista Manel, se mnou studovali na katalánské hudební akademii ESMUC. Přátelíme se už mnoho let a hráli jsme spolu i v jiných kapelách. Měli jsme také trio ve složení bicí, basa a já. A pianistu Maxe také znám už několik let. Takže se vlastně všichni dobře známe.
V minulosti jste hrál v sestavě bez harmonického nástroje, na novém albu zní klavír. V čem je pro vás rozdíl hrát s pianem a bez něj?
V minulosti jsem měl různé kapely, se kterými jsem hrál svou autorskou hudbu, ale s žádnou z nich se mi nepodařilo nahrát album. V určité době jsem hrál s klavírem a jindy jsem měl období, kdy jsme hráli bez harmonického nástroje a já jsem si užíval ten prostor, který mi to jako sólistovi nabízelo. Jenže když jsem nyní chtěl natočit album, počítal jsem s klavírem jako s nástrojem, který má v kapele ústřední postavení a který může ve skladbách plnit různé role. Protože se ale jedná o mou autorskou hudbu, chtěl jsem mít nad tím, co klavír v základních tématech hraje, určitou kontrolu. Chtěl jsem, aby pianista interpretoval skutečně to, co jsem napsal, protože jazzoví hudebníci mají svobodu a někdy hrají prostě to, co chtějí. Já nejsem příliš náruživý sólista, mám v hudbě rád prostor a rád jej také přenechávám ostatním. Jenže klavír může být v kapele velmi dominantním nástrojem. A tak sice mám ve své kapele klavír, ale mám nad ním do určité míry kontrolu.