Profil Vlastimila Třešňáka v pořadu Slyšte, lidé!

Profil Vlastimila Třešňáka v pořadu Slyšte, lidé!
26. března 2017 Folk, Blues, Aktuality Autor: Milan Tesař

„Vlastimil Třešňák již nevystupuje. Děkujeme za pochopení,“ můžete se dočíst na internetových stránkách známého českého písničkáře, spisovatele a výtvarníka. Přestože Třešňák nechtěl už ani nahrávat nové písně, podařilo se vydavateli Lubomíru Houdkovi dostat jej do studia. Ve spolupráci se saxofonistou Janem Štolbou Třešňák natočil nové album Konvolut, které obsahuje jeho méně známé nebo přepracované starší písně. Vlastimilu Třešňákovi a nejen jeho novému albu věnujeme v aktuálním vydání týdeníku Slyšte, lidé! Poslouchejte z našeho audioarchivu nebo v repríze 28. března 2017 od 16.55.

Hudební kritik Jiří Černý o Třešňákovi napsal: „Než složí kloudnou melodii, nadře se jak mezek, jak ten, komu zkrátka nebylo dáno. Možná ale, že i tahle úpornost dodává jeho zoufalství věrohodnosti.“

Život Vlastimila Třešňáka zmapoval v knižním rozhovoru s písničkářem To je hezký, ne? publicista Ondřej Bezr. Přitom se mu podařilo hovořit i s Třešňákovými dětmi. Například novinář Petr Třešňák odpovídá na otázku, která je nejlepší a nejhorší vlastnost jeho otce: „Pro mne jsou to dvě strany téhož. Jeho vnitřní svoboda, nepředsudečnost, schopnost neulpívat na věcech, být vnitřně tulákem i v poměrně pozdním věku – to každý jednou opustí. A on to má pořád. Což je inspirativní, stejně jako jeho vztah k lidem, které nesoudí a nehierarchizuje.“

Zatímco Třešňákovy vlastní písně jsou rozvolněné a odpovídají jeho způsobu psaní, s úplně jiným přístupem se autor musel vyrovnat při psaní textů pro muzikál Excalibur, na kterém spolupracoval s Michalem Pavlíčkem. Musel totiž dodržovat určitá pravidla žánru, což komentuje slovy: „Texty se mi psaly špatně. Dlouhá, krátká nota. Dejme tomu, že musím najít pět dlouhých slabik v češtině a z fleku mě napadne Já vám dám rád drát. Což jde, ale nedává to smysl, protože proč bych vám rád dával drát.“ Dále přiznává, že neumí psát milostné písně, proto nakonec tímto žánrem do muzikálu s hudbou Michala Pavlíčka přispěl Jana Sahara Hedl a Třešňák se postaral o zbytek.

V roce 1982 Vlastimil Třešňák odešel  do exilu do Švédska. Vzpomíná: „Šel jsem do emigrace, když mi bylo dvaatřicet. Jezdil jsem s kytarou, paletou a psacím strojem. Živil jsem se tam – až na pár výjimek – jen tím, co umím. Já jsem jeden z mála emigrantů, který neměl sny o vlasti. Mě estébáci strašně zbili, tak se mně hezky utíkalo.“ Třešňák byl jedním z prvních signatářů Charty 77. K podpisu mu dokument dal Petr Uhl, ale Třešňákův podpis nejprve nebyl zveřejněn, aby mohlo sdružení Šafrán dál koncertovat. Přesto se velmi brzy ve zprávách Státní bezpečnosti objevil například zápis, že „Hutka společně s Třešňákem jsou jedni z takzvaných umělců, kteří jsou ochotni v případě jakéhokoliv soudního postihu Václava Havla nebo osob sympatizujících s Chartou 77 veřejně vystoupit na jejich podporu a podporu Charty“.

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!