Slyšte, lidé! – Vydavatelství Slnko Records v roce 2017

Slyšte, lidé! – Vydavatelství Slnko Records v roce 2017
18. prosince 2017 Alternativní hudba, Aktuality, Folk Autor: Milan Tesař

Bratislavské hudební vydavatelství Slnko Records už řadu let nabízí to nejlepší ze slovenské nezávislé hudební scény. V pořadu Slyšte, lidé! si představíme většinu titulů, které na této značce vyšly v roce 2017. Uslyšíte skupinu Bad Karma Boy, duo Sandonoriko, Janu Kirschner, Mariána Slávku, skupinu Tolstoys nebo ukázku z nového alba zpěvačky a majitelky vydavatelství Shiny. Poslouchejte 23. prosince od 19.15 nebo 2. ledna 2018 v 16.55.

První album, které si představíme, se jmenuje vLáska. Jedná se o koláž osobních vzpomínek, písní a náročnějších skladeb slovenského hudebníka Mariána Slávky. Ten zde nejen zpívá a hraje na bicí a na klavír, ale také se postaral o výběr spolupracovníků. Mezi nimi figuruje na prvním místě producent a kytarista Lukáš Duchovič, se kterým Slávka spolupracuje v kapele Sounds Like This. Finální zvukové úpravy alba měl na starosti Filip Hittrich, Slávkův spoluhráč z další kapely Talent Transport. V další kapele se Slávka potkává s českou pianistkou Beatou Hlavenkovou a také ona si zahrála na jeho sólovém albu. Kromě zmíněných kapel Slávka kdysi působil jako bubeník ve skupině IMT Smile, byl členem skupiny Žena s ovocím a už po roce 2000 byl také součástí skupiny Dlhé diely. Z ní pak odešel, z Dlhých dielů se stalo duo Longital, ale po několika letech je Marián Slávka opět rozšířil na trio. Slávkovo sólové album vLáska nelze zařadit do jednoho žánru. Obsahuje rytmické pasáže s elektronickými nástroji i klidné klavírní momenty, instrumentální plochy se střídají s hlukovými stěnami a ty zase s fragmenty písní.

Dále si představíme písničkářskou dvojici, kterou tvoří pianista a akordeonista Daniel Špiner, známý například ze spolupráce s Katarínou Koščovou, a básník, skladatel, divadelní dramaturg a režisér Martin Geišberg. Písně, které hrají v rámci svého dua Sandonoriko, jsou klidné a na první poslech nenápadné, nejblíže mají k folku a šansonu, ale skrývají vnitřní napětí, díky němuž mohou oslovit různorodé publikum. Inspirací k textům byla prý pro Martina Geišberga jeho rodina a události, které sám zažil. Přesto se mu povedlo napsat nadčasové skladby, ve kterých se konkrétní příběhy prolínají s až snovými prvky. Album se jmenuje V jabloňovom kraji.

Jednou z výrazných žen, které u Slnko Records vydávají, je Katarína Máliková, obrovský objev na slovenské scéně. V roce 2017 se svým ansámblem zvítězila u mezinárodní poroty na konferenci Czech Music Crossroads v Ostravě. A zabodovala také v celoevropské hitparádě žánru World music – v obrovské konkurenci nahrávek z celého světa skončila s albem Pustvopol v hlasování evropských odborníků na 23. místě v celoročním pořadí.

Své třetí album vydala krátce před koncem roku 2017 bratislavská skupina Bad Karma Boy. Funguje pět let a své první CD zveřejnila v roce 2013. Tehdy kritika psala o „osobité atmosféře chytlavých písní se slovenskými texty“, o zajímavých hudebních plochách a zmiňovala také roli netradičních nástrojů, jako jsou vibrafon nebo kalimba. Nové album skupiny Bad Karma Boy se jmenuje Prekrásny nový svet podle stejnojmenné knihy britského filosofa a spisovatele Aldouse Huxleyho. Skupinu tvoří Juraj Marikovič, Adela Tihláriková, Roman Lauka a Alan Prekop.

Kapela Tolstoys je úplným nováčkem nejen v katalogu Slnko Records. V jejím čele stojí další výrazná zpěvačka, Ela Tolstova. Skupina ještě před vydáním alba koncertovala na prestižních slovenských festivalech, zahrála si ve Vídni a naplánováno mělo vystoupení v Maďarsku. Vedle zpěvačky, která hraje také na klavír, skupinu Tolstoys tvoří basista Michal Smetana, bubeník Matej Herceg, na housle hraje Frederika Camastra a na klavír a syntezátory Pavol Rehák. Album se jmenuje Botanika.

Na samém konci roku 2017 vydala nové album také Shina, majitelka vydavatelství a členka skupiny Longital, a to společně se skladatelem a hudebníkem Slavem Solovicem. „Minimalistický klavír, smyčce, dechy, zvonkohra, elektronika a mrazivá filmová atmosféra“ – to jsou slova, jimiž oficiální tisková zpráva album nazvané Analemma popisuje. Sám  Slavo Solovic o projektu říká: „Touha složit hudbu, v níž tvůrce naplní svou představu, je vlastně podnětem, kvůli němuž hudbu začne tvořit. Krok za krokem se přibližuje ke své představě, a tedy vlastně na začátek. To je pro mne album  Anatemma.“ Solovic pro album složil hudbu a Shina napsala texty.

Celé dvě hodiny koncertních nahrávek oblíbené zpěvačky Jany Kirschner přináší dvojalbum s názvem Živá. Jedná se o výběr z koncertních turné Moruša Biela 2013, Moruša Čierna 2015 a Takmer Sólo Tour 2016. Jde celkem o 21 skladeb, jejichž aranže se výrazně liší od studiových nahrávek. Vedle Eddieho Stevense, který hraje na klávesy a elektronické nástroje a album produkoval, zpěvačku doprovázejí další výrazné osobnosti – Martin Novák na bicí, Rasťo Uhrík na kontrabas a baskytaru, Marcel Comendant na cimbál, Štefan Bugala na vibrafon a perkuse, Boris Lenko a Mário Bihári na akordeon a mužské vokály nazpívali členové skupiny Skety. Výběr písní sice zohledňuje především alba Moruša Biela a Moruša Čierna, na kterých se Jana Kirschner od popu posunula k ryzí autorské výpovědi, ale najdeme zde i skladby z neméně zajímavého alba Krajina rovina, stejně jako hity ze staršího popového období této zpěvačky.

Richard Vávra, který vystupuje pod přezdívkou Archívny chlapec, chtěl původně vydat pokračování svého alba Zvery z roku 2014. Druhé CD ve stylu alternativního folku měl prakticky dokončené, ale nakonec se rozhodl začít znovu od začátku, vše přepracovat, a překvapit fanoušky výraznou změnou zvuku. Stejně jako u prvního alba pomáhal Vávrovi i tentokrát producent Erik Horák, který však na nové nahrávce nazvané Tranzit musel náladou a zvukem propojit velmi různorodý materiál. Povedlo se mu to tak, že posluchač proplouvá mezi skladbami s akustickou kytarou a tvrdšími písněmi s elektrickou kytarou, basou a bicími jako různými hladinami nějaké soustavy jezer, která při své členitosti tvoří jeden přirozený celek.

Duo Tante Elze tvoří Tomáš a Veronika, kteří oba studovali dokumentární film a Veronika později také kompozici. Sama se představila už pod názvem Tante Elze na minialbu Keď nevieš kam z konopí v roce 2015. Další dva roky hledala novou podobu projektu a našli ji právě ve spolupráci s Tomášem. „Zasněný klavír, vrstvený vokál a šikovná hra se zvuky, elektrickou kytaru a beaty,“ vyjmenovává vydavatel. Novinkou na albu Hmota jsou slovenské texty. Interpreti ze stáje Slnko Records rádi hovoří o komunitě, která se kolem tohoto bratislavského vydavatelství vytvořila. Netuším, nakolik se součástí této komunity cítí být duo Tante Elze, ale klidná naléhavost Veroničina hlasu i práce s doprovodem na pomezí akustické a elektronické hudby s estetikou Slnka ladí.