Slyšte, lidé! – Oldřich Janota – pozdrav z druhého břehu

Pořad v souvislostech
Oldřich Janota – pozdrav z druhého břehu
Budeme vysílat
Hudební tváře Erika Rothensteina
Hudební tváře Erika Rothensteina
Slyšte, lidé!
Vysílali jsme
Hudební výlet do Skotska 2025
Hudební výlet do Skotska 2025
S Microscopem (nejen) do Katalánska VI.
Audioarchiv
Když v létě 2024 zemřel písničkář Oldřich Janota, zůstala po něm tři prakticky hotová alba – dlouho očekávaný Mariánský tanec, album nových písní Rumové rachejtle a Sladká holka z venkova, kolekce znovu natočených starších skladeb. Janota na albech spolupracoval se svou ženou Romanou a také s hráčem na dechové nástroje Bharatou Rajnoškem nebo s jazzovým kontrabasistou Jaromírem Honzákem. Všem třem albům, která na podzim 2024 vyšla na vinylových deskách, se budeme věnovat v týdeníku Slyšte, lidé! s premiérou 16. listopadu.
Když Oldřich Janota v červenci 2024 zemřel, zůstala v jeho pozůstalosti tři již připravená nová alba – Mariánský tanec, Rumové rachejtle a Sladká holka z venkova. Písničkář je stihl ještě před svým odchodem dokončit, a dokonce se podílel i na jejich grafické podobě. Každé album zachycuje jiný aspekt jeho tvorby; Mariánský tanec reflektuje jeho zájem o mariánskou tematiku, Rumové rachejtle představují novější tvorbu, zatímco Sladká holka z venkova přináší znovu nahrané skladby ze 70. a 80. let.
Janota, narozený v roce 1949, začínal jako folkový písničkář, ale během své kariéry se pohyboval mezi různými hudebními směry. Prošel skupinami jako Pentagram či Mozart K. a spolupracoval s experimentálními hudebníky, jako byli Pavel Richter a Luboš Fidler. V 80. letech si dal pauzu, po níž následovala spolupráce s manželi Havlovými a sdružením Jiná rychlost času. V těchto různých etapách své tvorby se Janota střídavě přibližoval k písňovému tvaru a opět se od něj vzdaloval.
Za svého života byl Janota uznáván napříč žánry od folku po rock a jazz. Jeho experimentální styl se projevoval například tím, že na folkových festivalech používal gramofon s překvapivými ukázkami. Na sklonku života spolupracoval s jazzovými hudebníky jako Jaromír Honzák a David Dorůžka, kteří jeho melodie adaptovali do jazzových aranžmá. Tuto etapu jeho tvorby zachycují alba Zatlankou a Vzpomínáš, Méďo?