Floex – rozhovor o dvou nových albech
Pořad v souvislostech
Rozhovor s hudebníkem Floexem
Budeme vysílat
World Music Charts Europe – duben 2024
Katalánský dudák Francesc Sans
Rozhovor se skupinou Circus Problem
Vysílali jsme
Rozhovor se zpěvačkou Petrou Hermanovou
Se zpěvačkou Katarziou o albu Šťastné dieťa
Pozvánka na festival JAZZFESTBRNO 2024
Audioarchiv
Hned dvě nová alba natočil v roce 2021 skladatel a hudebník Tomáš Dvořák, který vystupuje pod přezdívkou Floex. Jde jednak o hudbu k počítačové hře Papetura a dále o skladby k filmu Je suis Karl. O obou albech bude s Floexem hovořit Martin Kyšperský. Premiéra 8. listopadu 2021.
Tomáš Dvořák aka Floex je český klarinetista, skladatel, producent a multimediální umělec oceněný několika hudebními cenami Anděl. Na kontě má dvě dlouhohrající alba Pocustone a Zorya, herní soundtracky Samorost 2, Machinarium, Samorost 3, Pilgrims a Papetura, remixová alba i EP. Roku 2018 vydal spolu s Tomem Hodgem desku A Portrait Of a John Doe, za kterou v témže roce získali cenu Anděl v kategorii Alternativa a elektronika.
Unikátní zvuk má soundtrack k filmu Je Suis Karl. Nejedná se o klasický symfonický doprovod, ale radikálnější fúzi temného, destruovaného, špinavého soundu se symfonickým orchestrem.
Práce na hudební složce Je Suis Karl probíhaly z iniciativy režiséra už na základě scénáře v předcovidové době. „Christian Schwochow chtěl demo, nám se to ale s Tomem Hodgem trochu zvrhlo a během krátké doby jsme v Praze vychrlili množství inspirativního materiálu, který se stal základem pro soundtrack. Kvůli pandemii jsme však samotný soundtrack tvořili na dálku, byl to takový ping pong,” říká Dvořák.
Už v květnu FLoex vydal hudbu k počítačově hře Papetura, na které pracoval s violoncellistou Tomášem Jamníkem a s houslistkou Evou Jamníkovou. Říká: „Pro každý takový projekt se vždy snažím vytvořit vlastní zvukový hudební vesmír. Hudba v Papetuře je záměrně čistší, blíže k současnému neoklasickému zvuku. Zjednodušeně bychom mohli říct, že jsem si střihnul jednoduchý soundtrack na bázi piana a smyčců. Myslím, že to skvěle sedí na svět Papetury. Souvisí to i s dřevěnou kvalitou různých nástrojů utvářejících zvuk soundtracku. Výborně se propojují s papírovým světem Papetury.“
Hru, už pátou, pro kterou napsal soundtrack, má samozřejmě prostudovanou: „Hru, do které skládáte hudbu, si musíte zahrát mnohokrát, desetkrát, stokrát. Musí se vyladit všechny možnosti toho, co bude hráč dělat. Možná to není hraní v klasickém smyslu slova, ale rozhodně to není oddělený proces. U Papetury byla situace trochu složitější vzhledem k ručnímu procesu výroby adventury, nicméně testovat a zkoušet se muselo stále a dokola.“