Profil Čechomoru ve Slyšte, lidé!

Profil Čechomoru ve Slyšte, lidé!
15. února 2012 Aktuality, Folk, World music Autor: Milan Tesař

V hudebním týdeníku Slyšte, lidé! se budeme věnovat skupině Čechomor. Představíme si její loňské studiové album Místečko, věnovat se budeme také koncertní nahrávce z Národního divadla a připomeneme si některé starší nahrávky. Hovořit budeme o spolupráci se zahraničními producenty nebo o tom, jak se muzikanti rozhodovali, jestli mají natočit album koled. Poslouchejte v sobotu 18. února od 19.15 nebo v úterý 21. února v 16.55.

Skupina, která si dnes říká Čechomor, začínala na konci 80. let jako I. Českomoravská nezávislá hudební společnost. Hrávala čistě akusticky lidovou hudbu z Čech a Moravy. Až v polovině 90. let se začala postupně elektrifikovat, v roce 2000 zkrátila název na Čechomor a vedle lidových písní přidala do repertoáru i vlastní skladby lidovou hudbou inspirované. Vedle houslí, kytary a akordeonu coby základních nástrojů se do instrumentáře postupně dostávají nejen dudy, vioncello a bicí, ale také například exotické didgeridoo. „Beatles kdysi nasadili sitár, my zas teď didgeridoo,“ komentoval to v roce 2007 v časopisu Rock & pop František Černý, jediný zakládající člen skupiny, který v Čechomoru zůstal dodnes.

I když je sestava Čechomoru čistě mužská, na jednotlivých albech s kapelou hostují zpěvačky. První výraznou hostující tváří Čechomoru byla v roce 2000 Lenka Dusilová. Na vánočním albu v roce 2007 skupina spolupracovala s Eliškou Ptáčkovou a Zuzanou Smatanovou, na projektu Písně z hradů a zámků s Terezou Švecovou, dříve Terčovou, a také s Ewou Farnou, která se objevuje i na novém albu Místečko a na koncertním záznamu z Národního divadla.

Dalším důležitým prvkem na albech skupiny jsou hostující muzikanti a producenti ze zahraničí. Klíčová byla spolupráce s britským rockerem Jazem Colemanem, z níž vzniklo symfonické album Proměny. Kromě toho Coleman po boku Čechomoru – a také Jarka Nohavici a Karla Plíhala – účinkuje v mystifikačním filmu Petra Zelenky Rok ďábla.

Velkým vzorem v práci s lidovými motivy a jejich moderním zpracování je pro Čechomor Peter Gabriel a jeho spolupracovníci z okruhu jeho vydavatelství Real World. Odtud se rekrutoval irský zpěvák Iarla Ó Lionáird, kterého si skupina přizvala na album Co sa stalo nové a se kterým i koncertovala. Gabrielovým spoluhráčem je také baskytarista Tony Levin, který účinkuje na CD Místečko. Obě tato alba produkovali zahraniční producenti. Rozdíl je v tom, že zatímco Ben Mandelson jen dohlížel na natáčení CD Co sa stalo nové a sám si zahrál pouze ve dvou písních, Američan Gerry Leonard natočil na CD Místečko kytary – případně mandolíny a elektronické nástroje – do všech písní. Na tomto albu účinkuje také bubeník Doug Yowell ze skupiny Suzanne Vega. Dalšími hosty jsou slovenský zpěvák Ivan Tásler nebo horňácký primáš Martin Hrbáč.

Za hudbou Kurdů

PolatMeral_Respect-festival-Praha2023_fotoMilanTesarPoslechněte si pořad o současné hudbě Kurdů. 

Regiony

Regiony

Radical Polish Ansambel

radical-polish-ansambel_Filipczuk-maciej_fotoMilanTesarPoslechněte si rozhovor s polskou skupinou Radical Polish Ansambel. 

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Darujte Proglas!