Čechomor: Pověsti hradů a zámků (recenze)

1. října 2009 Folk, World music, Recenze Autor: Milan Tesař

Na prvních dvou albech z plánované trilogie hraje Čechomor písně, které se vážou k pověstem z hradů a zámků Čech a Moravy. CD ze Slezska se připravuje. Vedle Čechomoru na albech účinkují známí herci (Miroslav Vladyka, resp. Bára Hrzánová), kteří mezi písněmi vyprávějí pověsti. Nebo mají sloužit písně jen jako předěl mezi vyprávěním? Záleží na vás, čemu dáte přednost. Přečtěte si naši recenzi a případně přispějte do diskuse.

Čechomor: CD PověstiČechomor už nahrál album živé, symfonické, živé a symfonické, vánoční, filmové… I dvě nejnovější položky v diskografii jedné z našich nejpopulárnějších kapel jsou mimořádného charakteru. Jde o první dva díly zamýšlené trilogie o hradech a zámcích Čech, Moravy a Slezska. Koncepce je jednoduchá. Oblíbený herec nebo herečka (Miroslav Vladyka, resp. Bára Hrzánová) čte jednotlivé pověsti a Čechomor mezi nimi hraje tematicky příbuzné písně. CD věnované moravským pověstem vyšlo loni, český díl letos a následovat by mělo ještě slezské album.
I když z celkového času obou alb zabírá větší část mluvené slovo, fanoušci Čechomoru si při poslechu určitě přijdou na své. Kapela totiž neprobírala svůj dosavadní zpěvník (jako například u soundtracku Svatba na bitevním poli), nýbrž rozhodla se vyhledat a zaranžovat úplně nové, vesměs neznámé lidové písně (či zhudebněné lidové texty). Pánové z Čechomoru se snažili, aby jednotlivé písně ladily s tématem vyprávěné pověsti, což se ve většině případů povedlo. Jako příklad uvedu Kacafírka z českého alba či Kamennou tvář z Moravy, nicméně výčet by mohl být dlouhý a shodovat se prakticky se seznamem skladeb na obou nosičích.

Písně z Čech i Moravy Karel Holas a František Černý (případně další členové kapely plus hosté) upravili do typické čechomorské podoby. To však neznamená, že by byly všechny stejné. Střídají se úpravy syrové (Kamenná tvář), elektrifikované (Katova předtucha) i tradičnější (Pasáček Tymling), písně s výraznými dudami (Kočičí bál) i s hlasem zkresleným efekty (Hadí korunka).

Na první poslech lze rozeznat ohlas folklóru moravského a českého, což ale není dáno jen samotným charakterem písní, ale především zvolenými aranžemi a také výběrem hostů. Zatímco na tradičněji pojatém moravském albu Čechomoru vypomohla Cimbálová muzika Martina Hrbáče z Velké nad Veličkou, rozvernější česká deska nabídne trombón Lukáše Moravce ze skupiny Do větru a také akordeon Václava Veselého z Irish Dew (na moravském albu hraje na akordeon kmenový člen skupiny Radek Pobořil).

Projekt Pověsti hradů a zámků považuji za zdařilý. I když tato alba nelze pokládat za řadové desky Čechomoru (vysoké procento mluveného slova je řadí přece jen do jiného žánru), skupina si na nich dala záležet a jednotlivé písně může – i bez kontextu – bez obav zařazovat na své koncerty. Sám se budu rád vracet ke Kacafírkovi, Hadí korunce, Bezhlavému rytíři nebo Kamenné tváři. A určitě se budu těšit na pověsti ze Slezska.

Pověsti moravských hradů a zámků
Celkový čas (včetně mluveného slova): 57:50

Pověsti českých hradů a zámků