Krahoš: Tak už se k vám drncáme

15. října 2003 World music, Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Se skupinou Krahoš jsem se poprvé setkal na konkurzu festivalu Zahrada v Kuřimi na jaře 2003. Ne že by mě úplně nadzvedla ze židle, ale její projev patřil k tomu zajímavějšímu, co v sále místního kulturního domu v ten den zaznělo.

Rok vydání: 2003
Celkový čas: 39:05

Se skupinou Krahoš jsem se poprvé setkal na konkurzu festivalu Zahrada v Kuřimi na jaře 2003. Ne že by mě úplně nadzvedla ze židle, ale její projev patřil k tomu zajímavějšímu, co v sále místního kulturního domu v ten den zaznělo. Do finále Zahrady se Krahoš nakonec neprobojoval, přetevším kvůli konkurenci žánrově spřízněného Koňaboje. Zatímco však vyškovský Koňaboj (který nakonec zvítězil v klání o Krtečky) hraje folkrockové úpravy moravských lidovek, Krahoš z Rajhradu u Brna se lidovou hudbou pouze sem tam inspiruje.

Na albu Tak už se v vám drncáme, které si kapela vydala vlastním nákladem, najdeme vlastně jedinou lidovku - Muzikanty. Kapela ji obdařila více než minutovou předehrou, ve které se rázné údery do strun baskytary střídají s flétnovými vyhrávkami. Samotná píseň je pak podbarvena ostřejší elektrickou kytarou. Právě souzvuk kytary (Lumír Krampl st.) a fléten (Péťa Handlová) je pro zvuk Krahoše charakteristický, stejně jako dobře zvládnutá baskytara Lumíra Huga Krampla ml. (viz například úvod Reggae). Sestavu doplňuje bubeník Libor Pobořil, akustičtí kytaristé Libor Hošpes a Mira Cupák a housliska Eva Černíková.

Vedle už zmíněných Muzikantů na albu najdeme několik skladeb inspirovaných folklórem. Je to především "tancovačková" Na moravské veselici nebo Čardáš. Interpretačně je zajímavější druhá z nich. Na moravské veselici sice určitě dokáže působit na koncertech jako hit, na který se dá dobře tančit, ale hudebně možná až příliš připomíná Fleret a podobné kombinace folklóru a rocku. Navíc se právě v této skladbě naplno ukazuje jeden z nešvarů alba - ne příliš dobrý zvuk.

Z dalších písní stojí za zmínku epické a alegorické Pravda a lež a Stín. Objevují se v nich sice obvyklé nešvary začínajících skupin (ne vždy úspěšný pokus o dobré frázování, kostrbatý slovosled apod.), ale cenit se dá už to, že se kapela pokouší o vlastní písně s dějem. Po textové stránce je zajímavá závěrečná skladba Reggae - díky sociálně laděné pointě ("Před palmou se slunce válí / za palmou jde měsíc spát / Ráno svítá, já se vracím / k soustruhu si vydělat.") kapele odpouštím trošku nemotorné žonglování se slovy vejdeš, sejdeš, přejdeš na začátku skladby.

Výhrady mám k moravské výslovnosti, které sice v pseudofolklóru působí přirozeně, ale například právě v Reggae ("vždycki") už vyznívá vyloženě jako chyba, navíc v kombinaci s "nemoravským" tvarem slovesa "nedaj".

Obal alba je - na to, že jde o vlastní náklad - poměrně zdařilý. Obsahuje dostatek fotografií, texty písní, odkaz na internetové stránky (www.krahos.cz) i kontakt na kapelu (info@krahos.cz). Bohužel jsem nikde nenašel údaje o autorství skladeb, což považuji za vážný nedostatek.

Album Krahoše určitě nebude lámat žebříčky nejoblíbenějších desek. Ale je sympatické, že tato mladá kapela z jižní Moravy sehnala sponzory a že se může pochlubit tím, co dělá (a že to nedělá vyloženě špatně...). Až někde uvidíte na plakátě (třeba v rámci festivalu) název Krahoš, zajděte se zaposlouchat. Máte-li rádi energičtější muziku s folkovými a folklórními kořeny, bude to něco pro vás.