Kadosch – inspirace mizejícími jazyky
Pozoruhodné album s názvem Disappearing Languages zkomponoval a k vydání připravil francouzský skladatel Philippe Kadosch. Vlastními skladbami upozorňuje na množství vymírajících jazyků. Z alba si budeme hrát v pořadu Noční bdění 10. června 2015 od 0.35.
Hlavní interpretkou alba je brazilská zpěvačka Tetê Espindola, kterou doprovází orchestr Quark Sinfonietta se špičkovými hráči na smyčcové i strunné nástroje. V sice epizodních, ale výrazných rolích, se představí například francouzská zpívající houslistka Rosalie Hartog, zpěvák David Linx, akordeonista François Castiello nebo João Arrezomae z brazilského indiánského kmene Haliti Paresi, který v písni Indiu hovoří silně minoritním brazilským jazykem aruak.
Celé album je pojato jako velká pocta mizejícím jazykům a jejich mluvčím. Kadosch na základě sumerského zápisu nebo krétského lineárního písmě B vytváří vlastní slova, v dalších písních se inspiruje bantuskými mlaskavými jazyky, klasickým indickým písemnictvím i latinou, stejně jako inuktitutem, jedním z jazyků kanadských Inuitů. Na základě zvukové i grafické podobnosti i vlastní fantazie pak vytváří vlastní jazykové systémy, které vkládá do úst interpretům. To vše pak propojuje s mimořádně zajímavou hudbou, ve které se evropské aranžérské postupy pojí s exotickými rytmy a melodiemi.
Jak Kadosch zdůrazňuje v bookletu alba, jeho jazyky jsou chromatické: Každé slabice odpovídá jeden tón. Současně jsou rytmické. Podléhají tedy gramatice, kterou je hudba. Brazilský hudebník Arrigo Barnabé říká: „Kadosch je opak Champolliona. Vytváří hieroglyfy, místo aby je luštil.“