26. ledna 2004 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

<strong>Šumaři</strong> vyšlo a já vím jedno. Před sebou mám nejlepší vánoční
album uplynulého roku. Nejlepší mimo jiné právě proto, že tak úplně vánoční
není...<!-- )--></p>

Vydavatel: Venkow Records
Rok vydání: 2003
Celkový čas: 38:43

Jednou v neděli ráno, snad víc než před rokem, jsem na téměř liduprázdné ulici v Brně-Králově Poli potkal Petra Ulrycha. Využil jsem příležitosti a zeptal se jej, co připravuje pro své posluchače. A dozvěděl jsem se, že mimo jiné pracuje na vánoční desce. Ale neměla by to prý být taková ta klasická vánoční deska, plná koled. Těsně před Vánocemi 2003 CD Šumaři vyšlo a já vím jedno. Před sebou mám nejlepší vánoční album uplynulého roku. Nejlepší mimo jiné právě proto, že tak úplně vánoční není...

I když se velká část písní váže k období od adventu (Advent, Sedm dní) přes Vánoce (Starej Betlém, Aleluja Kyrie) po Silvestra (Šumaři), ve skutečnosti je rozsah "kalendářních" témat ještě o něco širší. Začíná se podzimem (Žlutý list, Opravdový podzim) a končí jarem (Předjarní voda, Jaro kde jsi, Jarní). Autorem hudby je ve všech případech Petr Ulrych; některé texty si vypůjčil od našich předních básníků (Nezval, Vrchlický), jindy si básně poupravil nebo se jimi pouze inspiroval (Kainar, Sládek, Zahradníček) a konečně v šesti případech složil i slova sám (např. Jaro kde jsi, Aleluja Kyrie). Žádnou notoricky známou, tisíckrát upravenou koledu zde tedy nenajdete. A o to jsou Šumaři zajímavější.

Charakteristiky, které mě při opakovaném poslechu alba napadají, jsou zpěvnost a jednoduchost (v tom nejlepší slova smyslu). Krásné prosté verše Vítězslava Nezvala (Prosinec, Šumaři) si o zhudebnění přímo říkaly. Ve spojení se svižnou muzikou na pomezí folku a world music, typickou v posledních letech pro Javory, znějí velmi svěže a hitově. Podobně vyznívá optimistická závěrečná Jarní se slovy Jaroslava Vrchlického. Velmi pěkný text, tentokrát z pera přímo Petra Ulrycha, má pomalejší Opravdový podzim, z kterého na mě dýchla "skácelovská" atmosféra.

Z melodií mě zaujalo Malý štěstí, rytmicky zajímavá píseň s vlivy východoevropského folklóru. Naopak české lidové koledy nejvíce připomíná Aleluja Kyrie (s jakoby přímo převzatými melodickými motivy z Pásli ovce valaši). A vánoční atmosféra je cítit i z prvních pár taktů písně Advent.

Na CD Šumaři není špatná píseň. Pokud bych měl její už tak dost krátkou stopáž ještě zkrátit, ustřihl bych pouze rušivý mluvený úvod před úvodním Žlutým listem. Všechny písně alba (včetně pomalejších) v sobě mají jistý hitový náboj, všechny mohou přinést čistou radost svým posluchačům. Šumaři jsou deska optimistická, pohodová, jednoduchá. Deska neintelektuálská a přesto obsahující i vážnější sdělení (Malý štěstí). Je to deska plná krásných slov a zpěvných melodií. Deska, kterou můžete poslouchat i mimo podzim, advent, Vánoce, zimu, předjaří a jaro.