Szidi Tobias: Sedmoláska (recenze 2CD)

Szidi Tobias: Sedmoláska (recenze 2CD)
26. dubna 2018 Recenze, Folk, World music Autor: Milan Tesař

Dvacet čtyři písní na dvou discích. To je kolekce Sedmoláska s výběrem písní zpěvačky Szidi Tobias. Až na jednu výjimku s textem Michala Horáčka jsou autory všech skladeb Milan Vyskočáni a před třemi lety zesnulý Peter Lipovský. A všechny skladby zpěvačka znovu nahrála se svou současnou kapelou.

Když interpret po letech znovu nahraje své starší písně, může to dopadnout katastrofálně. Vzpomínám si na taková nevábně syntetická alba Václava Neckáře (Zlatej Vašek, 2001) nebo Leška Semelky (Můj věk, taktéž 2001), případně na jakousi nahrávku Olympicu s verzemi nejen nově natočenými, ale především brutálně zkrácenými. A pak může být taková kolekce vlastních remaků poctivým novým pohledem, posunem někam jinam. Třeba v případě Jablkoně na albu Dýchánek jsou to folkové až trampské verze písní (tyto nové verze sice svou kvalitou původním nemohou konkurovat, ale jsou sympatické a mají smysl). Nebo u Ivana Hlase na albu Krásnej dar starší hity převedené do podoby současného zpěvákova tria. Z podobného ranku je i novinka zpěvačky Szidi Tobias Sedmoláska. „Nie nová, ale výberová,“ hlásá nápis na obalu 2CD. Důležité však je, že to není kompilace už dříve vydaných nahrávek, ale že paní Szidi dva tucty svých písní nahrála znovu se svou aktuální kapelou. Nejen že tedy nejde o žádné umělé samohrajky (naopak, ta kapela je pořádně živá!). Kupující si navíc domů odnáší přesně tu skupinu, kterou třeba právě poslouchal na koncertě (a kde jinde se dnes prodávají desky než na koncertech, že…).

Šestičlenná kapela, ve které se sešla skvělá rytmika Martin Gašpar (kontrabas) a Marcel Buntaj (bicí), hráč na violoncello Andrej Gál, akordeonista Viliam Majer, dechař Richard Šimurka a zpěvaččin dvorní spolupracovník Milan Vyskočáni (kytara, klavír), hraje skvostně. Naplno využívá všech svých barev, jednotlivé nástroje si na ploše dvou CD předávají hlavní roli. Zvuk je plný a přitom čitelný, Gašparovy basové linky je radost poslouchat (Tak málo lásky), vioncello krásně ladí s temným ženským hlasem (Tiene nad krajinou Arles), akordeonu sluší jak nenápadná role doprovodu, tak expresivní přední linie (Dva kone Chagalla, Bylobudenení), saxofon může v takové konkurenci zvuků přehrávat až kamsi do komička (Hát, to je taký…).

Stojí samozřejmě za to občas porovnat některou z nových verzí s původní nahrávkou.  Například Tak málo lásky (začíná slovy „Mám tridsať čtyri mám teba a syna
a z vecí čo chcem mi vlastně nič nechýba“) zní samozřejmě prožitěji nejen proto, že je zpěvačce o šestnáct let více než v písni, ale třeba i proto, že před třemi roky bohužel přišla o životního a také důležitého hudebního partnera Petra Lipovského, jehož texty zde zpívá. Hudební doprovod, což je samozřejmě věc vkusu a možná i momentální nálady, mi na novém dvojalbu připadá odlehčený a celkově možná k Vyskočániho a Lipovského šansonům vhodnější. Buntajovy bicí jsou decentní, neruší výpověď, o kterou tu jde v první řadě, ale slyšet samozřejmě jsou.

Výběr obsahuje jak jasné hity, tak některé možná méně nápadné písně ze zpěvaččina repertoáru.  Některé z mých oblíbených chybí (Príbeh z roku Páně, O verande, To z nebe káně). A kdybych měl vybrat jednu s textem Michala Horáčka, namísto taky dobré Na hotelu v Olomouci bych dal podle mne ještě zajímavější Esik az eső, csendesen, případně Zem ze dna světa čerpá síly. Ale to už jsou skutečně velmi subjektivní přání. Sedmoláska je moc dobrý výběr a v tomto případě je dobře, že obsahuje znovu nahrané písně. Zpěvačka se svou kapelou se totiž mají čím chlubit.

Vydavatel: Pavian records
Žánr: šansony
Celkový čas: 51:22 + 45:07

NyníKoncert duchovní/vážné...
Skladba: Kantáta "Gott, der Herr ist Sonn und Schild" BWV 79 - Sbor; Autor: Bach Johann Sebastian; Dirigent: Rilling Helmuth; Sóla: Augér Arleen - soprán, Hamari Julia - alt, Huttenlocher Philippe - bas; Soubor: Gächinger Kantorei Stuttgart
22:05Večerní chvály
22:20Písničky k usínání
23:00Komorní hudba