Sima Martausová: Len tak sa stíšim (recenze CD)

7. března 2020 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Sima Martausová je nominována na cenu Anděl 2019 v kategorii Slovenské album. Poslechněte si z archivu rozhovor Anežky Wiewiorkové s touto zpěvačkou a přečtěte si naši recenzi.

Možná se někdo o existenci Simy Martausové dozvěděl až v souvislosti s její nominací v kategorii Slovenské album v cenách Anděl 2019. Len tak sa stíšim je však už páté album této zpěvačky, přičemž ovšem debut Vyzliecť si človeka vyšel stále ještě relativně nedávno, v roce 2012. Sima nejprve prorazila na slovenské gospelové (tedy křesťanské) scéně, později se jí povedlo na Slovensku oslovit i sekulární publikum a v poslední době se stále více objevuje i na festivalech a akcích u nás.

Na nejnovějším albu pokračuje ve spolupráci s vynikajícími hudebníky slovenské scény – s těmi, kteří se s naprostou samozřejmostí pohybují mezi mainstreamovou a alternativní scénou a dokážou spíše spojovat než rozdělovat. Patří mezi ně kytarista Martin Zajko a bubeník Igor Sabo (v první dekádě století zazářili se společným projektem Slide & Udu), dále basista Martin Gašpar, trumpetista Pavol Jeňo nebo violoncellistka Júlia Veselá. Přitom tentokrát nejde o regulérní kapelu, ale o jednotlivé hudebníky, které si zpěvačka a producentka v jedné osobě vybírala do jednotlivých písní. A protože je Martausová současně autorkou veškeré hudby i textů (s výjimkou bonusu), Len tak sa stíšim je skutečně odrazem její vlastní představy a její vlastní hudbě.

Martausová má opravdu krásný hlas a umí napsat mimořádně výraznou melodii (Nenahraditeľná) a text, který má hlavu a patu a přitom není plakátový a prvoplánový. Ano, na albu najdeme přímočará poselství, jako je sympatická píseň Móda proti módní policii, ale důležitější jsou poetické skladby jako Pieseň a šál nebo Voda. Druhou z nich můžeme chápat jako poctu životodárné tekutině (ostatně voda je v poslední době důležitým tématem písní umělců na celém světě – viz poslední dvě alba kubánského pianisty Omara Sosy Transparent Water a Aguas), ale můžeme v ní číst i prvky modlitby. Že gospelová minulost Simy Martausové zdaleka není minulostí, dokládá píseň Baránok, naprosto otevřeně křesťanská a duchovní.

Cenné je však především to, že hranice mezi duchovním a třeba milostným textem není u Simy Martausové nepropustná. A i když je její hudba po formální stránce vlastně mainstreamová, svou poctivostí neurazí ani náročnějšího posluchače.

Vydavatel: Moje muzika s.r.o.
Celkový čas: 46:27

NyníNoční proud