Petra Šany Šanclová: Rafičky z hodinek (recenze CD)

Petra Šany Šanclová: Rafičky z hodinek (recenze CD)

Pořad v souvislostech


Rozhovor s písničkářkou Petrou Šany Šanclovou
Budeme vysílat

Rozhovor se skupinou Džezvica
Se skupinou Zuby nehty o albu Srdce ven
Kluk z Husovky – rozhovor s písničkářem Kubou Horákem
Vysílali jsme


Rozhovor se skupinou Boo

Skupina Kittchen o albu Puls

Pozvánka na Hradecký slunovrat 2021
Audioarchiv
25. listopadu 2018 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Přečtěte si naši recenzi druhého alba písničkářky Petry Šanclové a poslechněte si z našeho archivu rozhovor, který s ní vedla Marta Kerlínová.

Dvanáct let trvalo Petře Šany Šanclové, někdejší člence skupin Střepy, Bokomara a Každý den jinak Vlasty Redla, než ke svému prvnímu albu Ze země vah (2006) přidala desku druhou. I tentokrát střídá vážnější a humorné písně, které uvedla jednou (Hrací strojek) a proložila další (Snová) instrumentálkou. A i tentokrát se představuje jako interpretka a autorka pevně zakotvená v tradici českého akustického folku. Jestliže jsem v souvislosti s první deskou zmiňoval jako možný inspirační zdroj Vlastu Redla, tentokrát jako bych ve frázování (například u písně Zoo) slyšel ohlas spolupráce s Pavlínou Jíšovou, v jejíž kapele Šanclová už několik let hraje.

Zatímco na minulém albu Šany spolupracovala s Michaelem Vašíčkem coby producentem, tentokrát si desku produkovala i vydala sama a ve svém domácím studiu také většinu alba nahrála. Sama natáčela většinu kytar, mandolínu, flétnu a některé klávesy, z hostů hrají nejvýraznější roli Tomáš Koudelka (baskytara), David Velčovský (bicí), Mirek Novotný (klávesy) a například ve dvou písních hraje na klarinet Václav Culka. Album je pestře zaranžované, přijmeme-li jako fakt, že se téměř neodkloní od tradičního folku či folkrocku (v košatějších instrumentálních plochách nemohu nevzpomenout pozdní fázi Každý den jinak – viz např. závěr písně Letí divá hus), Rozptyl sahá od komorní balady Pokora s klavírním doprovodem a kořením klarinetu či od akustického folku Lyžař (kytara s decentní basou) až po košatější Vodácké blues. Ani v něm však kapela (kytara, basa, bicí, klávesy) nepřehluší lidský hlas coby hlavního nositele sdělení.

Zkušená hudebnice Petra Šanclová je i na svém druhém albu především písničkářkou. Svými texty sice angažovaně neburcuje a ani nechrlí jednu slovní hříčku za druhou, její písně často pojednávají o všedních problémech ve vztazích (Rafičky z hodinek) nebo o touze po uznání a možném riziku pýchy (Pokora). Při pozorném poslechu si však všimneme i v těchto „všedních“ písních vtipných nebo nečekaných detailů – mezi ně můžeme počítat rým „berlách/Gerlach“ v písni Lyžař, sloveso „soulodit“ a hru se slovy vodné a „točné“ ve Vodáckém blues nebo lehkou politickou (?) narážku na konci nevinné písně Zoo („Navíc tady v České republice / Už máme velkých zvířat dost“).

Zajímavé je zařazení několika pseudofolklorních skladeb, z toho dvou ve slovenštině a jedné v „moravštině“. Právě píseň Okénko je zajímavým příspěvkem k možné debatě, jak by dnes zněly nové takzvané „ščeglivé“ („košilaté“) lidové písně, kdyby nějaké vznikaly: „Eště že ta krásná dcerka / Mala enem jedničky.“ Třebaže ani zde Šany nepřepadla přes laťku nevkusu, za vrchol jejího alba přesto považuji vážnější písně – především hravou a houpavou Na vlnách a dále baladu Pokora s už zmíněnou souhrou kláves a klarinetu.

Petra Šanclová je skvělá zpěvačka a instrumentalistka, dobře si vybrala i své spolupracovníky. Některé písně jsou v rámci žánru výborné, jiné alespoň dobré či nadprůměrné. Přesto album jako celek, s už zmíněnými „jakoby lidovými“ vsuvkami nebo s vánoční Můj milý Ježíšku, působí lehce neuspořádaně. Bohužel mám při souvislém poslechu pocit, jako by Petra chtěla ukázat, co všechno dovede, a pokoušela se za každou cenu propojit písně, které moc spojit nelze. Dohled nad tím, aby byl celek víc než pouhým součtem zdánlivě nesourodých částí, by měl být úkolem externího producenta, který by v tomto případě albu prospěl. Navzdory této výtce však cítím, že se za těch dlouhých dvanáct let od minulé desky Šany posunula a jako autorka vyzrála.

Poznámka na závěr: Album obsahuje booklet s texty písní. Nenajdeme jej však v obalu fyzického CD, ale můžete si jej stáhnout z Petřiných stránek www.sanclova.com.

Vydáno vlastním nákladem
Rok vydání: 2018
Žánr: folk
Celkový čas: 41:33

www.sanclova.com

Článek vznikl pro server Brno – město hudby

NyníKomorní hudba
Skladba: Serenada G dur, opus 141a (1915) - Presto; Autor: Reger Max; Sóla: Szederkenyi Nandor, Riehle Marianne - housle,  Radič Milan - viola
02:00Z archivu slovesných...
02:25Písně
03:00Z archivu hudebních...
03:45Písničky před svítáním
04:45Jitro s dechovkou
05:00Písně

Témata Jak se vám líbí

petrosyan_rozhovorPodívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Regiony

Regiony

Tinitus skupiny Původní Bureš

13-PuvodniBuresChystáme rozhovor se skupinou Původní Bureš o novém albu Tinitus.

Krabice plná Folk Teamu

folk_teamVychází box se sedmi CD brněnské skupiny Folk Team.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web