Martin Chrobák: Radosť & záujem (recenze CD)

28. června 2018 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Rozhovor se slovenským písničkářem Martinem Chrobákem o albu Radosť & záujem, jeho prvním po sedmnácti letech, si můžete poslechnout z našeho archivu. A k tomu si můžete přečíst naši recenzi tohoto CD.

Slovenský písničkář a hudební novinář (šéfredaktor časopisu Nový Populár) Martin Chrobák vydal nové album Radosť & záujem dlouhých sedmnáct let po předchozím titulu Ďaleko a pešo. Je to podobný interval jako v případě moravského AG Fleku s tím rozdílem, že jednotliví členové zlínské kapely mezitím vydávali svá sólová alba. Chrobák písně nevydával, věnoval se rodině a práci. Přesto z muzikantského řemesla nic nezapomněl. Radosť & záujem je – nejen zásluhou řady zajímavých hostů – vyzrálá a uvěřitelná nahrávka. Album, které vznikalo v Banské Bystrici téměř tři roky, stojí na léty (a vlastně už desetiletími) prověřeném folkrockovém základě a pouze v jednotlivých skladbách jeho záběr sahá na jedné straně k popu a country, na straně druhé k alternativní hudbě a world music. Zatímco autorem hudby je Chrobák sám, texty napsali a hlavně napsaly spříznění textaři a textařky – především Andrea Kočalková a Zuzana Knezovičová.

Verše, které Martin Chrobák zhudebnil, často obstojí i bez hudby. Vkusně zvolené aranže, například kombinace akustické a elektrické kytary v úvodní písni Bez rieky bez brehu, jim pak dodávají na zpěvnosti a naznačeným významům pomáhají ke konkrétnosti. Základ kapely tvoří vedle Chrobáka (kytary) baskytaristka Radka Miklošová a bubeník Stano Kociov. K nim se v jednotlivých písních přidávají různí hráči na klávesové nástroje (mj. Martin Husovský nebo v písni Meteoservis výrazný Juraj Haško s elektrickým klavírem) a další hudebníci – Ľubo Šamo na housle, Marián Jaslovský na saxofony nebo Aleš Řezáč na foukací harmoniku.

Chrobákův klidný, vypravěčský – až konejšivý – zpěv navazuje na dlouhou tradici melodického slovenského popu i folku a silný je především v pomalých písních, jejichž texty spíše jen naznačují. Vedle úvodní písně, která paradoxně hovoří o finále příběhu, patří k nejsilnějším momentům báseň Zuzany Knezovičové VI. (šesť) s výrazným hobojem, decentními a přesto nepřeslechnutelnými bicími, střídmými naprogramovanými zvuky a v závěr překvapivě ostrou elektrickou kytarou (Martin Sabov).

Poetickému a spíše usebranému charakteru alba se vymyká svižnější a přímočará píseň Mucha, kterou však lze vnímat i jako podobenství („Bylo to vražda ako každá“; mimochodem vzpomínáte na píseň skupiny Elán o tom, jak „utrhla raz muche krídlo“?), a také Máme nemáme psa, v níž pod zdánlivě prvoplánovým povrchem musíme poselství trochu pečlivě hledat. Úplně jiného charakteru je pak píseň Srdce čínského zvona s hostujícím Jurajem Turtevem, který verše Andrey Kočalkové („monotónne modlitby odriekam v rytme svojho modliaceho mlynčeka“) podtrhuje mantrickým zpěvem.

Radosť & záujem je přehlídkou decentních hudebních přístupů na písničkářském základě. Je přehlídkou inspirativních veršů. A také přehlídkou osobností slovenského folku, jazzu i blues. Při vší pestrosti zní vkusně a nepřekombinovaně.

Vydavatel: Nový Populár
Celkový čas: 40:08