20. května 2004 Recenze Autor: Milan Tesař

<strong>Den pramenů</strong> je podle mne nejlepší trampská deska, která u nás v
posledních letech vyšla. Trvám na tom, i když to zdaleka není deska dokonalá. O
něco více mě zaujal snad jen výběr písní Wabiho Ryvoly Toulavý návraty. Ale
kompilace klasiků necháme stranou. Souhlasíte?<!-- )--></p>

Žánr: trampské písně/folk
Celkový čas: 36:40

V rozhovoru se skupinou Lístek jsem do éteru prohlásil, že Den pramenů je podle mne nejlepší trampská deska, která u nás v posledních letech vyšla. Trvám na tom, i když to zdaleka není deska dokonalá. O něco více mě zaujal snad jen výběr písní Wabiho Ryvoly Toulavý návraty. Ale kompilace klasiků necháme stranou. Souhlasíte?

Nejprve by to chtělo trochu faktografie. Skupina Lístek už kdysi jednu nahrávku vydala. Jenže ze staré sestavy dnes v kapele zbyl jediný člen, zvuk se posunul, a tak můžeme bez rozpaků tvrdit, že Den pramenů je debut. Lístek má na svém kontě spoustu festivalových ocenění (nejen Portu, ale třeba také mnohonásobné vítězství z Mohelnického dostavníku 2003) a "středně zasvěceným" je znám jako TA trampská kapela s hráčkou na Panovu flétnu.

Ano, právě unikát v podobě skvělé "Panovy flétnistky" Sylvy Čekalové dělá hudbu Lístku nesmírně zajímavou. Jenže nejen na tomto nástroji stojí svérázný pohled na trampskou muziku a la Lístek. Jeden ze dvou hlavních sólových zpěváků Jiří Matěk se například neostýchá zdobit písně bluegrassovým banjem (začátek Cestou za tebou nebo Mezi mnou a tebou). Z tradičních trampských žánrů zůstala přírodní tematika (avšak nijak ortodoxní, zkuste si poslechnout třeba příspěvek k interkontinentálnímu trampingu Dharmoví tuláci nebo naopak krásnou variantu na lidovou slovesnost Mezi mnou a tebou) a také výborně sezpívané sbory.

Vedle vyjmenovaných pozitiv (ještě jednou: dobré vokály, Panova flétna, neortodoxní přístup k hudbě i textům) má albu Lístku samozřejmě i šmouhy. Ty nejvýraznější nacházím ve formální stránce textů. Například větu "Tak pramenů den pozval všechny kapky i z našich očí" (Den pramenů) mi moc česky nezní (nejen vinou příšerného slovosledu) a ani rytmicky do písně příliš nesedne. Podobně v Šedé skále autor/interpret nezvládl přízvuky, respektive frázování verše "Jindy než přečteš návěstí..." A do třetice nezvládnutý obrat (co se týče přízvuku): "Svět tuláckých chvil" v Očích samotových.

Přes tyto výhrady pro mne debut Lístku opravdu zůstává opravdu nejlepším trampským albem posledních několika let. Řada písniček z něho by mohla mít docela velkou šanci na zlidovění. Sám jsem zvědavý, jestli někdy uslyším festivalový dav zpívat: "Já je neobejdu slunce hlavu sklání / Zahubila dálka naše milování." Moc bych to Lístku přál. (A mimochodem, pánové, proč nepustíte Sylvu častěji k pěveckému mikrofonu?)