Jana Bezek / Milan Rúfus: Modlitbičky (recenze CD)

25. března 2018 Recenze Autor: Milan Tesař

Skladatelka a pianistka Jana Bezek zhudebnila básně z cyklu Modlitbičky Milana Rúfuse. Písně v podání Bratislavského detského zboru znáte i z našeho vysílání.

Milan Rúfus (1928–2009) patří k nejčastěji zhudebňovaným slovenským básníkům. Jeho tvorbě se programově věnovala křesťanská folková skupina Atlanta nebo zpívající kněz Páter Gabriel, skladatelka Dada Klementova se zpěvačkou Soňou Jány z jeho veršů sestavily polovinu alba Setkání. Sbírku básní pro děti Modlitbičky (1990) nyní aktualizovala skladatelka Jana Bezek na stejnojmenném albu.

Rúfusovy knižní Modlitbičky se na Slovensku prodávaly v obrovských nákladech. K dětem promlouvají poetickým a přitom současným jazykem, pojednávají o nejvšednějších a přitom krásných pojmech, jako je maminka nebo sníh, a zdrobněliny, které jejich autor používá, neznějí infantilně ani pitvorně. Jednotlivé básničky mají skutečně formu modlitby (s oslovením Boha a s koncovým Amen u Modlitby za osamelé deti nebo u Ako bolo na počiatku), ale jedná se o modlitby za naprosto konkrétní věci – za osamělé děti, za lásku a především za rodiče.

Autorkou nového hudebního zpracování Rúfusových Modlitbiček je Jana Bezek, skladatelka a pianistka se silným smyslem pro melodii, což dokazuje hned první skladbou na albu, nazvanou Deti a modlitbička. Zhudebněné básně nazpíval Bratislavský detský zbor, který vznikl v roce 1962 a jímž prošel nespočet malých zpěváků a především zpěvaček. Citlivě zaranžovaný doprovod tvoří vedle autorčina piana smyčcové nástroje (housle, viola, violoncello a kontrabas), flétna a perkuse. V pasážích, kdy zpěv sboru – i kvůli podtržení textu – vyznívá monotónně, hrají důležitou roli právě melodické nástroje, které se s dětskými hlasy skvěle doplňují.

V dnešní době vzniká spousta kvalitních nahrávek pro děti. Většinou jde o alba veselá, často – v dobrém slova smyslu – rozdováděná. Rúfusovy Modlitbičky v úpravách Jany Bezek nabízejí dětskou hudbu meditativního typu. Písně, které se už ze své podstaty netváří moderně a které si děti asi nebudou po prvním poslechu prozpěvovat. Byla by však škoda, kdyby album odložily. Pokud nebudou rozumět textům, mohou si s rodiči básně přečíst v bookletu. A nechat si obtížnější slovenské výrazy přeložit.

Vydavatel: Pavian Records
Žánr: sbor / písně pro děti
Celkový čas: 28:07