Jamie Marshall: Živě na Proglasu 2011 (recenze vystoupení)

7. října 2011 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Anglický písničkář Jamie Marshall žije v Česku a pravidelně spolupracuje například se zpěvačkou Věrou Martinovou. V březnu 2011 vystoupil živě na Proglasu v pořadu Jak se vám líbí. V našem archivu zůstalo z tohoto vystoupení sedm písní v celkové délce téměř půl hodiny.

Jamie Marshall je anglický písničkář, který se kdysi rozhodl vyměnit londýnskou klubovou scénu za možná klidnější, a přesto pro něj zajímavější, pódia česká. Zatímco ve vlasti byl totiž jedním z mnoha anglických písničkářů, u nás je jedním z několika v Česku usazených anglických písničkářů. Od svých kolegů Jamese Harriese, Justina Lavashe nebo Phila Shöenfelta – mám-li jmenovat ty nejznámější – se liší především tím, že jeho hudba je na první poslech naprosto obyčejná, nevyčnívající. Tím nemám na mysli její kvalitu, ale žánrové zařazení. Marshall je písničkář – v anglickém slova smyslu, tedy tvůrce písní a nikoli nutně folkař.

Jamie Marshall ve studiu ProglasuČeské publikum jej zná především jako dlouholetého pódiového partnera Věry Martinové, pro kterou také složil několik písní. Jako sólový interpret Jamie Marshall sice v Česku také pravidelně koncertuje, avšak jeho recitály zatím bohužel vyhledávají pouze šťastně informovaní fanoušci, případně v Praze usazení Angličané. Jedním z pokusů přiblížit charismatického Angličana českým posluchačům byl jeho recitál v pořadu Jak se vám líbí na Proglasu v březnu 2011. Jamie Marshall zahrál s akustickou kytarou sedm písní, ve kterých ho na druhou kytaru doprovázel Radek Hlávka, známý například z akustické skupiny P.R.S.T. Jakkoli byl celý minikoncert čistě akustický a vedle zpěvu a dvou kytar nic neznělo, přesto Marshall ukázal, jak nadžánrovým hudebníkem a autorem je. Jeho písně nemají ambice vyčnívat za každou cenu, překvapovat harmonickými zvraty nebo netušenými melodiemi. I za jejich jednoduchým folkovým podáním však cítíme, jak skvěle by zněly i s dobře zahraným rockovým doprovodem. Zatímco Radek Hlávka příjemně sóluje v předposlední písni Until I Hear It From You (Věra Martinová ji zpívá jako Věřím svým snům), můžete si místo jeho akustické kytary představit stejně dobře zahranou kytaru elektrickou. A v neméně dobré písni She Is In Me v pozadí rockový doprovod podvědomě přímo slyšíte – ovšem Hlávkovo sólo zde evokuje spíše dobrou jazzovou kytaru. Ne všechny písně jsou doplněny zajímavými sóly. V některých momentech hraje kytara Radka Hlávky roli nástroje, který odpovídá na Marshallovy zazpívané nahrávky. Takto lze vnímat píseň Yes I Do nebo závěrečnou One Day Soon. Právě díky různému využití akustické kytary je nahrávka zajímavá a navzdory minimalistickému obsazení nenudí. Mimochodem jako příjemné oživení zní svižnější skladba Just Enought Of A Moon, ve které nenajdeme ani výrazné sólo ani sofistikovaný systém „otázek“ a „odpovědí“. I obyčejně vystavěná píseň může v pravou chvíli zaujmout.

Jamie Marshall coby zpěvák připomíná Bruce Springsteena, jehož akustickým skladbám se nahrávka vzdáleně blíží. Druhé jméno, které mě napadlo – zvlášť při poslechu úvodní skladby Trust Me –, byl Chris Rea. A bylo by samozřejmě hodně zajímavé spekulovat, nakolik by se Marshall blížil právě jeho stylu, kdyby nahrál album s plnohodnotnou rockovou kapelou.

Radek Hlávka ve studiu ProglasuZáznam z vystoupení Jamieho Marshalla a Radka Hlávky na Proglasu se příjemně poslouchá. Oba protagonisté předvedli suverénní výkon, nahrávka – přestože nejde o víc než kvalitní demo – nevolá nutně po košatějších aranžích. Přesto by bylo zajímavé slyšet, jak by si pánové s týmiž skladbami pohráli při opravdovém studiovém natáčení. Drobným, ale opravdu velmi drobným, problémem je totiž nadměrná délka některých písní (vím, že čtyři minuty nejsou na píseň neúnosně mnoho, ale ve dvoučlenné sestavě čas plyne pomaleji než při hraní s větší kapelou).

Dvě skladby z tohoto vystoupení natočil Marshall už před více než 10 lety na své zatím poslední oficiální CD HereAfter. Bylo by tedy načas vpustit do světa nějakou novou oficiální nahrávku.

Rok natočení: 2011
Nahrávka Radia Proglas