Folkové léto

13. listopadu 2003 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Výběrů skladeb v podání různých interpretů existuje na trhu tolik a jsou si tak podobné, že téměř nemá cenu je recenzovat. Přesto existuje několik výjimek. Patří k nim z poslední doby žánrově ucelená kolekce Čarohraní vydavatelství Indies a také výběr Folkové léto, který na trh vypustila firma BMG. Na rozdíl od zmíněného Čarohraní nepřináší sice Folkové léto nic nového, přesto za pozornost stojí, a to hned z několika důvodů...

Vydavatel: BMG
Rok vydání: 2003
Žánr: folk/folkrock
Celkový čas: 59:14

Výběrů skladeb v podání různých interpretů existuje na trhu tolik a jsou si tak podobné, že téměř nemá cenu je recenzovat. Přesto existuje několik výjimek. Patří k nim z poslední doby žánrově ucelená kolekce Čarohraní vydavatelství Indies a také výběr Folkové léto, který na trh vypustila firma BMG. Na rozdíl od zmíněného Čarohraní nepřináší sice Folkové léto nic nového, přesto za pozornost stojí, a to hned z několika důvodů...

1. Obvykle sestavuje podobné samplery vydavatel z ukázek své vlastní produkce, případně se domluví s jedním až dvěma konkurenty a výběr připraví společně (typickým příkladem je sampler Motýlí hra brněnských firem FT Records a Indies z roku 1999). Tentokrát BMG vybralo ze své vlastní stáje pouze sedm interpretů (necelé dvě pětiny alba) a zbývající položky si vypůjčilo u konkurence. Přitom ostatní nadnárodní společnosti oslovilo minimálně (jsou zastoupeny toliko skladbou Roberta Křesťana v licenci Universal Music). Čtyřmi ukázkami je na albu zastoupena firma Indies Records, dvěma Good Day Records, dvěma Casey a dvě písně pocházejí de facto z vlastních nákladů (Ginevra, Asonance).

2. Výběr se snaží zmapovat naši folkovou scénu v její žánrové pestrosti. A tak tu vedle sebe stojí trampský Přístav, písničkářka Žofie Kabelková s folkrockovým doprovodem, šansoniér Jiří Dědeček, keltská Asonance a další. Vedle převažujících představitelů folkového a folkrockového mainstreamu (Pavlína Jíšová, Vltavín) tu stojí zástupci alternativnější části spektra (Jan Zubryckyj, Pavla Milcová).

3. Kolekce scénu mapuje i v tom smyslu, že představuje jak interprety legendární, dávno zavedené (Fleret, Slávek Janoušek, Pavlína Jíšová), tak ty nejlepší z mladší generace (nedávno zaniklá Poupata, Devítka, Radůza) i relativní nováčky (Tempo di vlak, Přístav, Žofie Kabelková).

Album obsahuje skladby z let 2000-2003. Kdybych vybíral já, asi bych dal ve všech případech přednost aktuálním projektům - například od Devítky je zde z neznámého důvodu zařazená starší píseň, ačkoli kapela od té doby natočila novější a neméně dobré projekty. Spousta stěžejních folkových interpretů chybí, výběr určitě není plně reprezentativní, každý hodnotitel by si vzpomněl na desítky kapel, které bychom na podobný sampler mohli zařadit. Přesto si myslím, že zvláštně pro fanouška-začátečníka může být výběr Folkové léto velmi užitečný. Dostane totiž velmi věrný obrázek toho, jak se na festivalech v létě potkávají starší s mladšími, tradicionalisté s novátory, úspěšní se začátečníky.