Concept Art Orchestra: Vánoce dospělých (recenze CD)

Concept Art Orchestra: Vánoce dospělých (recenze CD)
14. června 2019 Recenze, Jazz Autor: Milan Tesař

K některých vánočním albům má smysl se vracet i během roku. Jedním z nich je titul Vánoce dospělých big bandu Concept Art Orchestra v čele se Štěpánkou Balcarovou. Rozhovor o albu jsme vysílali o Vánocích 2018 (poslechněte si jej z našeho archivu). Nyní si CD můžete připomenout prostřednictvím naší recenze.

Natočení vánočního alba je v hudebním světě téměř povinnou disciplínou (letos si tuto položku úspěšně odškrtl například Eric Clapton) a několik zajímavých pokusů známe i z českého jazzového rybníčku. Na počátku 90. let vzniklo album Vánoční písně a koledy Kontrabandu Milana Svobody, později natočil své Swingové Vánoce Laďa Kerndl, Zuzana Lapčíková se svým Quintetem nahrála úpravy moravských koled na albu Marija Panna přečistá, kontrabasista Jaroslav Šimíček je autorem vánočního pásma Ať rosa z nebes sestoupí a v roce 2015 vznikla nahrávka velmi zajímavých jazzových úprav adventních a vánočních duchovních písní Coming So(o)n v podání skupiny Noční optika. Loni pak vyšla vánoční alba swingového zpěváka Jana Smigmatora (Vánoce/Christmas) a pianistky Beaty Hlavenkové (Bethlehem). Nyní k této pestré směsi více či méně jazzových a více či méně povedených pohledů na Vánoce a vánoční hudbu přibyla novinka progresivního pražského bigbandu Concept Art Orchestra v čele s trumpetistkou Štěpánkou Balcarovou. Album, na kterém hostují mimo jiné Dan Bárta a Markéta Foukalová a na němž se autorsky či aranžérsky podílela opět kompletní skladatelská skupina Pražská šestka, zaujme v první řadě svou přístupností. Orchestr sice neslevil ze svého „uměleckého konceptu“ a na své si přijdou i milovníci kvalitních jazzových sól, základem „dospělého“ vánočního alba jsou však písně.

Zajímavá je přitom dramaturgie alba, které začíná i končí několika písněmi s textem a mezi nimi zazní tři úpravy lidových koled v instrumentální podobě. Jinými slovy – texty, které důvěrně známe, aranžéři Jan Jirucha a Štěpánka Balcarová od hudební složky oddělili, aby na ně mohli vytvářet vlastní variace. Velmi se povedla téměř osmiminutová Já bych rád k Betlému, v níž se Štěpánce podařilo převést naléhavost původního textu do tónů trubky a vánoční klid do konejšivého klavíru. Tatáž kombinace stěžejních nástrojů zaznívá i v následující Poslouchejte, křesťané, která tak s předchozí skladbou tvoří logický celek. Jiruchův Den přeslavný jest k nám přišel naopak využívá více zvuku celého orchestru včetně disonantních zvuků, jako by vedle slavnostního rázu svátků upozorňoval na možná úskalí, která vítaný nový rok může přinést.

Nově zkomponované písně se bohužel vyznačují různou úrovní textů. Zatímco titulní báseň Jana Skácela, psaná ve volných verších, navozuje v podání Dana Bárty dojem sice nevšedních, ale velmi důstojných Vánoc, u písně Malý král s textem Zdeňka Havlíčka lehce udeří do uší gramatický rým na samém začátku (plá/zná) a u textu Luboše Soukupa Purpurovou nocí malinko zaskřípe frázování. Přitom obě skladby jinak Markéta Foukalová zpívá skvostně. Dan Bárta zajímavým způsobem vokálně dekonstruoval Michnovu klasiku Chtíc, aby spal – zpívá jakoby oddělené slabiky, přičemž roli tmele hrají členové saxofonové sekce orchestru.

Příjemné je dynamické rozpětí alba – od tichých pasáží, kdy pouze jednotliví členové doprovázejí zpěváky, případně sami krouží kolem vánočního ticha, až po orchestrální pasáže. Příkladem práce s dynamikou v jedné skladbě je duet Markéty Foukalové a Milana Cimfeho Vánoční poselství, do nějž Tomáš Sýkora orchestru napsal i – v rámci vánočního žánru – poměrně dramatické pasáže.

Tvůrcům velmi záslužného alba se bohužel nepodařilo zcela vyhnout vánočním klišé (ano, i zvonění na začátku jedné skladby uslyšíte), ale to k tomuto tématu svým způsobem patří. Celkově se na albu Vánoce dospělých orchestr představuje jako dospělé těleso schopné propojit ambiciózní jazzovou tvorbu s písněmi, které svou strukturou mají blízko k popu a přitom si drží interpretační laťku stále vysoko.

Vydavatel: Animal Music
Rok vydání: 2018
Žánr: jazz
Celkový čas: 52:51

www.conceptartorchestra.cz

Článek vzniklo pro časopis Harmonie

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!