Bob Fliedr & Bobci: Abrahám (recenze CD)

25. října 2009 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Novinář a písničkář Bob Fliedr, autor zpěvníkových hitů jako Vzdejme Pánu díky, Rozžíhá nebo Čistá jak studánka, se po letech vrátil na scénu a natočil nové album křesťanských písniček pro děti s názvem Abrahám. Přečtěte si naši recenzi a napište do diskuse, jaký vy máte vztah k písním Boba Fliedra.

Bob Fliedr: CD AbrahamTvorba Boba Fliedra má nezastupitelné místo v křesťanských zpěvnících. Rozžíhá, Vzdejme Pánu díky nebo Čistá jak studánka jsou jednoduché písničky, které si snadno zapamatuje i dítě a které většinou neurazí ani dospělé. Pro nás po třicítce jde navíc o nostalgické připomenutí porevolučních let, kdy jsme jako středoškoláci jezdili na velká setkání mládeže a Fliedrovy hity s tím pravým zapálením zpívali.

Dlouhá léta jsem o Fliedrovi slýchal v jiných než hudebních souvislostech: četl jsem jeho komentáře v tisku, věděl jsem, že někdy kolem roku 2000 nastoupil do České televize. Proto mě informace o jeho novém albu velmi překvapila.

CD Abrahám je určené především malým posluchačům (podobně jako starší kazeta Daniel). Tomu je samozřejmě přizpůsoben slovník, jednoduchost melodií i interpretace. Autor svěrákovsky korektně vyslovuje, se zpívajícími dětmi spolupracuje jako učitel, který svým neškoleným projevem podporuje jejich secvičené hlásky. A ono to funguje! Dětský sborový zpěv, ve kterém občas do uší udeří špatně vyslovená sykavka, ale který je jinak intonačně velmi slušný, s Fliedrovým vypravěčským projevem báječně ladí. Navíc, což je důležité, písničkáře na albu doprovázejí muzikanti par excelence. Bratři Ondřej a Štěpán Škochovi mají zkušenosti s popem ze skupiny Chinaski i s úpravami folklóru z výborné kapely Marcipán a bubeník Jan Linhart působí v několika výborných jazzových kapelách. Přesto ani jeden z nich nepředvádí muzikantské exhibice a všichni tři slouží celku.

Témata Fliedrových písní vycházejí především z bible – z Nového (Ptáci, Tři mudrci) i Starého zákona (Hrajte, Judita) –, avšak nechybí ani každodenní život dětí (Naše Katka). Vše je podáno jednoduše, avšak nikoli primitivně. Naopak, občas autor předloží dětem i myšlenku téměř metafyzickou (úvahy nad smrtí v písni Když ukápne marmeláda) a jinde si dovolí slovní hříčku, která potěší i rodiče (v příběhu o Juditě se například volá: Neztrácejte hlavu!).

Na konci roku 2008 vyšla spousta dobrých cédéček pro děti. Je dobře, že se v dětských knihovničkách vedle lidových písní Sester Steinových, rozverného alba Máme doma papouška skupiny Ponožky pana Semtamťuka nebo pohádek od Radůzy může lesknout ještě jeden kvalitní nosič: s křesťanskými písničkami Boba Fliedra, který svůj návrat na scénu zvládl velmi dobře.

Rok vydání: 2008
Vydavatel: Karmelitánské nakladatelství
Žánr: folk/dětské