Andrea Pancur: Weihnukka (recenze CD)

Andrea Pancur: Weihnukka (recenze CD)
5. února 2020 Recenze, World music Autor: Milan Tesař

Jedním z nejčastěji hraných hudebních titulů minulých Vánoc byly na Proglasu písně z alba Weihnukka německé zpěvačky Andrey Pancur. Ta na ploše necelých 50 minut propojuje křesťanské a židovské tradice a reflektuje bolestné dějiny židů ve 20. století.

Album Weihnukka mnichovské zpěvačky Andrey Pancur je věnováno fenoménu, který vznikl v německém židovském prostředí v 19. století: Židé začali přejímat vánoční zvyky svých německých spoluobčanů jako nadělování dárků nebo zdobení stromečku. Výsledný tvar, spojení dvou náboženských svátečních tradic, dostal název Weihnukka, tedy spojení Weihnachten (německy Vánoce) a chanuky. Ve vzorně vypraveném bookletu alba (obsahuje texty písní s překlady, fotografie i zasvěcené průvodní slovo) zpěvačka vysvětluje, že sama sice není nábožensky založena, ale že nápad, který inicioval její vydavatel, vzala za svůj proto, aby ukázala, co nás lidi různého vyznání a různého kulturního základu může spojovat. „Sním o lepší budoucnosti pro lidi, zvířata i životní prostředí,“ píše a dodává: „Mé přání k „Weihnuce“ – We Shall Overcome.

Právě slavný americký tradicionál We Shall Overcome, u nás známý jako Jednou budem dál (zde jako We Will Live in Peace) album uzavírá. Aby se však k němu interpretka propracovala, musí se prozpívat sérií šťastných i tragických témat, která v kostce shrnují nejen spojení tradic, ale i rozdělení, k němuž v její rodné zemi v posledních sto letech došlo. Proto album obsahuje písně o přátelství a hrách (Drey Dreydele) i o bolestném loučení (Ned No Amoi). A obsahuje také vojenský pochod partyzánů, kteří se nezastaví, dokud neporazí Hitlera (Partizaner Marsh). Nejde však o primárně politickou nebo angažovanou nahrávku, jakkoli je v ní tento rozměr výrazně přítomen. Důležité místo zde mají i písně o zimě (Der Vinter) či přímo o chanuce (Akht Likhtlekh), ale také o Vánocích: Pod názvem Kommet, ihr Hirten se skrývá německá verze naší známé koledy Nesem vám noviny.

S pestrým a přitom sevřeným kaleidoskopem témat souvisí i hudební zpracování, které osciluje mezi židovskou a středoevropskou hudební tradicí s přesahy ke klasické hudbě a melodramatu či hudbě divadelní. Zpěvačku s výrazným školeným hlasem doprovázejí čtyři hráči, kteří dohromady ovládají téměř dvě desítky různých nástrojů – dechové (klarinety, saxofony, trombón, tuba), akordeon, klavír, kytaru, varhany, kontrabas a nejrůznější perkuse od rámových bubnů po zvonky. Samozřejmostí jsou nejen pestré, ale i dynamické a gradující aranže, které příběhům v jednotlivých písních a zároveň příběhu, který tvoří album jako celek, dodávají další důležitý rozměr.

Weihnukka je album, jehož smysl není jen v hudbě. Je to album skutečně angažované. Naštěstí ale takovým způsobem, že i jeho hudební složka obstojí sama o sobě. A právě díky tomu je – navzdory svému „svátečnímu“ charakteru – naprosto nadčasové.

Vydavatel: Galileo
Rok vydání: 2019
Žánr: world music