Adéla Václavová & Petr Kurečka – Ve správných kolejích (recenze)

23. dubna 2021 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

V recenzi se vracíme k dva roky starému albu písničkářského dua Adéla Václavová & Petr Kurečka. Připomeňte si z archivu také rozhovor, který v době vydání CD vedla s oběma protagonisty Marta Kerlínová.

Album Ve správných kolejích, které vyšlo v roce 2019, představuje efemérní hudební formaci, duo písničkářů Adély Václavové a Petra Kurečky. Protože se dvojice velmi brzy po natočení a vydání desky rozrostla v kapelu Frappé, bylo a je CD vlastně zajímavým artefaktem, který zachycuje už ukončenou část hudební dráhy obou zúčastněných. Je ovšem důležité poznamenat, že duo se i na tomto albu prezentuje jako kapela – v mnoha písních totiž zní mnohem více než dva nástroje.

Základ ve všech čtrnácti skladbách tvoří akustická kytara a klavír plus perkuse nebo bicí, avšak ve většině písní slyšíme i akustickou basu a housle, opakovaně se ozvou mandolína, ukulele, xylofon a různé flétny, případně také saxofon. Výsledkem je hudebně pestrá folková deska s důrazem na akustické nástroje a především na texty, které se až na opravdu vzácné výjimky v použitém hudebním doprovodu neutápějí.

Zajímavé je, že ačkoli nejčastěji (ne však vždy) patří sólový zpěv Adéle, autorem větších částí textů je Petr. Ten se tedy jako muž musel trefovat do ženského cítění a do Adélina jemného – a mimochodem velmi příjemného – hlasu. A je třeba říct, že se mu to povedlo jako ve volném verši (velmi pěkně zhudebněné Mraky), tak v poměrně často užívaném střídavém verši (Hotel ztracených existencí). Sám pak jako zpěvák dobře zvládá frázování i takových textů, které při prvním přečtení působí lehce kostrbatě (Vyvrhel).

Adéla Václavová a Petr Kurečka se na albu Ve správných kolejích prezentují jako folkové duo (resp. kapela) „starého“ střihu. Téměř jako bychom se vrátili na konkurs festivalu Zahrada nebo s ním související Zahradu písničkářů někdy před rokem 2000. Lze odhadovat, že v té době a na těchto akcích by dvojice měla velkou šanci oslovit přítomné dramaturgy a postoupit do hlavního programu festivalu. Ale pozor, ono to zní velmi svěže a příjemně i dnes, o více než dvacet let později. Ano, scéna se posunula, folk dnes fúzuje s hip hopem, s elektronikou a s dalšími dříve nepředstavitelnými styly, ale je moc dobře, že staré dobré formy písničkářské práce existují, fungují a mají smysl. A smysl to zde má především proto, že hudba Adély a Petra není tuctová, nebojí se – v rámci žánru – ukročit k lehce náročnějším harmoniím, doprovod sem tam jemně zasynkopuje, tempa se mění stejně jako témata textů… a Adéla se při zpěvu nezapomíná usmívat. I to je hodně důležitý detail a i kvůli němu není od věci se k albům, jako je Ve správných kolejích, občas vracet.

Rok vydání: 2019
Celkový čas: 47:23