Jak se vám líbí: rozhovor s Inner Spaces
Česko-polská skupina Inner Spaces v čele s trumpetistkou Štěpánkou Balcarovou je držitelem ceny Anděl 2012 v kategorii Jazz. Ocenění získala za své druhé CD Light Year, které natočila společně s kytaristou Davidem Dorůžkou. Rozhovor se Štěpánkou Balcarovou vysíláme v pátek 3. května od 19.15.
„Já jsem si trubku nevybrala. Byla mi přidělena v hudební škole, kde potřebovali doplnit jednomu učiteli úvazek. Vůbec toho ale nelituji,“ vzpomíná trumpetistka a skladatelka Štěpánka Balcarová na své hudební začátky, k nimž patřily také hodiny u Františka Kučery, známého mj. ze skupiny Limbo. Dnes stojí Štěpánka v čele česko-polské skupiny Inner Spaces, ve které se vedle ní sešly dvě další výrazné autorské osobnosti z mladší jazzové generace – pianista Vít Křišťan a saxofonista Luboš Soukup. Své druhé album Light Year skupina natočila společně s kytaristou Davidem Dorůžkou.
Dorůžka přispěl na album jednou autorskou skladbou (Ukolébavka pro syna Jonáška), ostatní kompozice pocházejí z dílny členů Inner Spaces. „Chtěla jsem, aby se každý hráč mohl na albu dostatečně prezentovat, vybírali jsme tedy podle počtu kvalitních sól a kompozice by také měly tvořit jeden celistvý celek,“ vysvětluje kapelnice, podle jakého klíče skupina vybírala jednotlivé skladby.
Skupina Inner Spaces vznikla v době, kdy její čeští členové studovali v polských Katovicích. V současné době žije Štěpánka Balcarová v Praze, Vít Křišťan v Brna, Luboš Soukup v Dánsku, další členové v Polsku a Německu. „Myslím, že nebude hrát velkou roli, když se další člen přesune o pár set kilometrů jinam,“ řekla už před časem Balcarová v rozhovoru pro časopis Harmonie.
Taktéž v Harmonii kapelnice odpovídá na otázku, jak se hudba Inner Spaces změnila od prvního alba, které vzniklo v roce 2010 a vyšlo v Polsku, k novince Light Year (2012, Animal Music). Říká: „Hudební komunikace a celkový zvuk kapely se mění neustále. Všichni jsme aktivní hráči, sbíráme impulsy a zkušenosti z různých jazzových scén. Při zkouškách potom o naší hudbě diskutujeme a vymýšlíme speciální cvičení, jak nuance v komunikaci při hraní vylepšit. Ta dvě alba se tedy od sebe nesmírně liší.“