Slyšte, lidé! – profil písničkáře Jiřího Smrže

Pořad v souvislostech
Tři muži a jeden hlas – profil písničkáře Jiřího Smrže
Budeme vysílat
Z katalogu vydavatelství Glitterbeat
Z katalogu vydavatelství Glitterbeat
Někdo to rád elektronické 9
Vysílali jsme
Maraton hudby Brno 2025 – tipy šéfdramaturga
Maraton hudby Brno 2025 – tipy šéfdramaturga
Za hudbou Kurdů
Audioarchiv
Písničkář Jiří Smrž, dvojnásobný držitel ceny Anděl, oslavil v roce 2024 své 70. narozeniny. V roce 2025 mu vyšel komplet tří nových alb se souhrnným názvem Tři muži. Trojalbum obsahuje 40 studiových nahrávek, na kterých začal Smrž pracovat už na přelomu tisíciletí a které byly dokončeny až o 25 let později. Jednotlivá alba se jmenují Samota, Jestřábník a Autoportrét. V pořadu Slyšte, lidé! si budeme hrát jak z tohoto trojalba, tak z některých dalších nahrávek Jiřího Smrže. Vzpomeneme i jeho někdejší členství v kapele Minnesengři nebo práci na oratoriu o svaté Zdislavě Královna severních záseků. Premiéra 3. května 2025.
Jiří Smrž se hlásí k neformálnímu sdružení Osamělých písničkářů, jehož filozofii popisuje jako cestu do vlastního nitra. Samotu nevnímá negativně, ale jako prostor pro setkání s bytostným já. Jeho koncertní vystoupení bývají často sólová nebo velmi komorní, čímž se umocňuje autenticita a intimita jeho písní. Tento přístup z něj činí výjimečného interpreta s vlastním stylem a hlubokým poselstvím.
Zcela zásadní roli v tvorbě Jiřího Smrže hraje literatura. Jak sám píše v knize svých textů a vzpomínek, nazvané Dosud, mnoho času trávil v antikvariátech, čímž si vytvořil hluboký vztah ke knihám, který se silně promítá do jeho textů. Jeho písně nesou známky četby filozofů, básníků i biblických textů a kombinují kulturní přehled se silným osobním prožitkem. Výsledkem je tvorba, která vyžaduje soustředěný poslech a nabízí hlubší porozumění světu.
V knize Dosud Smrž vzpomíná nejen na své začátky a osobní zážitky, ale i na spolupráce s dalšími umělci. Výrazná je například kapitola o Pavlíně Braunové a skupině Minnesengři nebo zmínka o zvukaři Honzovi Friedlovi, bez něhož by – podle písničkářových vlastních slov – nevznikly jeho první desky. Smrž ve svých vzpomínkách otevřeně reflektuje i svou rozhlasovou minulost a morální dilemata, která s ní byla spojena.