Slyšte, lidé! – profil písničkáře Jiřího Smrže

Pořad v souvislostech
Tři muži a jeden hlas – profil písničkáře Jiřího Smrže
Budeme vysílat
Hudební výlet do Francie 2025
Hudební výlet do Francie 2025
Sólo pro kytaru 2025
Vysílali jsme
Hudební tváře Erika Rothensteina
Hudební tváře Erika Rothensteina
Hudební výlet do Skotska 2025
Audioarchiv
Písničkář Jiří Smrž, dvojnásobný držitel ceny Anděl, oslavil v roce 2024 své 70. narozeniny. V roce 2025 mu vyšel komplet tří nových alb se souhrnným názvem Tři muži. Trojalbum obsahuje 40 studiových nahrávek, na kterých začal Smrž pracovat už na přelomu tisíciletí a které byly dokončeny až o 25 let později. Jednotlivá alba se jmenují Samota, Jestřábník a Autoportrét. V pořadu Slyšte, lidé! si budeme hrát jak z tohoto trojalba, tak z některých dalších nahrávek Jiřího Smrže. Vzpomeneme i jeho někdejší členství v kapele Minnesengři nebo práci na oratoriu o svaté Zdislavě Královna severních záseků. Premiéra 3. května 2025.
Jiří Smrž se hlásí k neformálnímu sdružení Osamělých písničkářů, jehož filozofii popisuje jako cestu do vlastního nitra. Samotu nevnímá negativně, ale jako prostor pro setkání s bytostným já. Jeho koncertní vystoupení bývají často sólová nebo velmi komorní, čímž se umocňuje autenticita a intimita jeho písní. Tento přístup z něj činí výjimečného interpreta s vlastním stylem a hlubokým poselstvím.
Zcela zásadní roli v tvorbě Jiřího Smrže hraje literatura. Jak sám píše v knize svých textů a vzpomínek, nazvané Dosud, mnoho času trávil v antikvariátech, čímž si vytvořil hluboký vztah ke knihám, který se silně promítá do jeho textů. Jeho písně nesou známky četby filozofů, básníků i biblických textů a kombinují kulturní přehled se silným osobním prožitkem. Výsledkem je tvorba, která vyžaduje soustředěný poslech a nabízí hlubší porozumění světu.
V knize Dosud Smrž vzpomíná nejen na své začátky a osobní zážitky, ale i na spolupráce s dalšími umělci. Výrazná je například kapitola o Pavlíně Braunové a skupině Minnesengři nebo zmínka o zvukaři Honzovi Friedlovi, bez něhož by – podle písničkářových vlastních slov – nevznikly jeho první desky. Smrž ve svých vzpomínkách otevřeně reflektuje i svou rozhlasovou minulost a morální dilemata, která s ní byla spojena.