Pavel Žalman Lohonka: Mezi kameny (recenze CD)

6. března 2009 Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

Pavel Žalman Lohonka loni oslavil 40 let své kariéry. Při té příležitosti vydal nové album Mezi kameny, z kterého na Proglasu hrajeme například písně Bílé husy nebo Zákolníček. Přečtěte si recenzi a dejte (v diskusi pod článkem) vědět, jak se vám (nejen) nový Žalman líbí.

Žalman: CD Mezi kamenyNepočítám-li různé výběry, je novinka Mezi kameny prvním albem Pavla Lohonky po 11 letech, na jehož obalu nefiguruje název skupiny Žalman & spol. Svým způsobem jde tedy o pokračování sólového alba Sbohem romantiko (1997), které dodnes považuji za jeden z těžko překonatelných pilířů v Žalmanově diskografii. Album, kterému vévodila Kóta 8000 s textem Jiřího moravského Brabce, disponovalo takovým množstvím silných melodií, že by je Lohonka mohl sám sobě závidět.

Po několika nahrávkách – standardně dobrých i ještě lepších – se skupinou, která mimochodem úctyhodných 10 let funguje v nezměněné sestavě, přichází Žalman s titulem zdánlivě sólovým. Ale opravdu jen zdánlivě. Jestliže se totiž letošní festivalová sezóna nesla ve znamení 40 let Žalmanovy kariéry a na různých pódiích se setkávali Lohonkovi současní i bývalí spoluhráči, je album Mezi kameny logickým pokračováním a vyústěním těchto oslav. Minimálně stejně důležití jako jubilant sám jsou totiž na desce oni „a hosté“, uvedení na obalu. Každá z 15 skladeb je totiž natočená v jiném obsazení. V jedné účinkuje mohutná kapela s dechy, mandolínou a akordeonem (Synku radím tobě), v druhé současný Spol (Čtyři andělé), ve třetí současný Spol se Spolem nejstarším a s dalšími hosty (Člověka bídného) a ve čtvrté Cimbálová muzika Danaj (Kádě plné slzí).

Nejbarevnější album v Žalmanově 40leté kariéře nelze označit za sólovou desku. Lohonka totiž v řadě písní ustupuje do pozadí a například ve Čtyřech andělích pouze doprovází Jindřišku Brožovou na kytaru a ve Vězení, duetu Roberta Křesťana s Petrou Šanclovou, nevystupuje vůbec. V jiných písních sice zpívá, avšak nikoli sám (Kádě plné slzí s Petrem Novotným a Tondou Hlaváčem, Hledej mě synečku s Pavlínou Jíšovou a její dcerou Adélou Lounkovou). Že jde o kolektivní dílo prakticky rovnocenných partnerů, deklaruje i booklet alba, ve kterém jsou účinkující jednotlivých písní řazeni podle abecedy, bez ohledu na to, jaký kus práce vykonali (tedy zda například zpívají sólo, či vokální křoví).

Mezi kameny však není ani album čistě autorské. Z 15 písní napsal Lohonka pouze sedm včetně zhudebněného textu Karla Havlíčka Borovského. V ostatních osmi případech jde o úpravy lidových písní. Mimochodem právě v této převaze lidového repertoáru vidím jisté úskalí desky. Žalman-autor chtěl zřejmě lidovou poetiku napodobit i ve svých vlastních textech, což se mu úplně nepodařilo. Zatímco například v lidové Když tě vidím má panenko cítím napětí odvěkého konfliktu mezi duší a tělem („Kdybych Boha tak miloval, jako miluju tebe“), dvojsmysl v úvodní autorské Pole kostel postel (už ten název!) mě uvádí do rozpaků („Nad ránem, když hlava bolí, milá nedá mi – zblízka k růži přivonět…“). Podobně násilně mi v tomto pseudofolklórním stylu vyznívá verš „Až jsi mi zavoněl po celém tělíčku“ v jinak velmi pěkné písni Čtyři andělé.

Jinak však věřím, že si na albu každý Žalmanův příznivec najde několik písní, ke kterým se bude rád vracet. Pro mne to budou především Bílé husy, Hledej mě synečku nebo „pavlicovská“ Člověka bídného, avšak rád si poslechnu i některé velkokapelové záležitosti (zvlášť když předpokládám, že na koncertech se s malým ani velkým „tanečním šramlem Emila Šmíry“, jak jsou tato uskupení na albu označena, nesetkám).

Neznám přesně okolnosti vzniku alba Mezi kameny. Pokud mělo jít opravdu o oslavu 40 let Žalmanovy kariéry, jde o oslavu důstojnou a – vzhledem k počtu zúčastněných muzikantů – velkolepou. Jestliže se však má jednat o další Žalmanovo sólové CD po 11 letech, musím konstatovat jediné: Zatímco Sbohem romantiko je pro mne masiv čnící do výšky (Kóta 8000), na novém albu se Žalman pohybuje „mezi kameny“ – kameny sice krásnými, solidními, avšak z výšky nenápadnými.

PS: Album obsahuje jako bonus DVD se záznamem koncertu skupiny Žalman & spol. ze středočeských Vletic z roku 2004. Doporučuji ke zhlédnutí nejen kvůli osvěžení Lohonkových autorských hitů (Jantarová země, Rána v trávě, Nápis na štítu domu), ale i kvůli hostování Pavlíny Jíšové s jejím tehdejším CS Bandem.

(Článek vznikl pro časopis Folk & country.)

Rok vydání: 2008
Vydavatel: Universal Music