Mrakoplaš: Živě na Proglasu 2012 (recenze vystoupení)

10. září 2012 Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

Pražská folkrocková skupina Mrakoplaš vystoupila živě v našem pořadu Jak se vám líbí v únoru 2012. A protože nahrávky z tohoto krátkého koncertu do vysílání dále zařazujeme, vracíme se k vystoupení v této recenzní rubrice.

Mrakoplaš je pražská skupina, která se svým názvem hlásí k odkazu Terryho Pratchetta a jeho cyklu Úžasná zeměplocha (Mrakoplaš je v této úžasné knižní sérii nedostudovaný mág). Kapela vznikla v roce 1995, prošli jí muzikanti jako Václav Pohl (dnes Traband) nebo Jana Husáková (Ta Jana z Velké Ohrady) a své první album Děti této noci vydala až v roce 2010, tedy po 15 letech existence. Mrakoplaš hraje folkrock s vlivy blues a funku a s literární fantasy toho moc společného nemá. Snad krom toho, co o sobě skupina sama uvádí na internetu, tedy „vypravěčského projevu“ a „pohádkově jemných příběhů obsažených v textech“, což je však třeba brát s rezervou. Většina textů Mrakoplaše totiž nesouvisí s pohádkami, jak je většina z nás chápe, ale se všední realitou.

Jednotlivé písně skupiny připomenou Bluesberry (Návody), Ivana Hlase (Děti této noci) nebo Žlutého psa. Celkově je zřejmá inspirace hanspaulskou nebo obecně starší pražskou folkrockovou scénou, aniž by se kapela snažila kteroukoli z legend přímo napodobovat. Na Bluesberry je totiž Mrakoplaš příliš folkrockový a vypravěčský, na Ivana Hlase zase bluesový. Pozornost na sebe upoutává Pavel Lipták jako hlavní zpěvák, ale důležitá je i role Martina Kalendy jako druhého zpěváka a samozřejmě i jednotlivých nástrojů, díky nimž kapela nezní jako projekt písničkáře s doprovodnými muzikanty. Zatímco na zmíněném albu Děti této noci Mrakoplaš zní hutně a klíčovou roli hrají elektrické kytary, pro recitál v pořadu Proglasu Jak se vám líbí skupina zvolila akustičtější variantu. Tím pádem vyniknou bluesové polohy (klíčová je kombinace akustické kytary s harmonikou) a více se posluchačova pozornost soustředí také na texty.

V textech kapela vsází na jasně zapamatovatelné slogany (Žárlíš) v kombinaci s výpravnějšími tématy (Děti této noci, Co se ti honí hlavou). Pokud jsem v recenzi na studiové album Mrakoplaše psal, že texty skupiny představují – přes pár drobných prohřešků – na naší rockové scéně nadprůměr, stále si za tím stojím. Navíc sedm zde představených písní patří v tvorbě kapely k tomu nejlepšímu a přitom představují širokou škálu od hloubavější polohy (Děti této noci) až po vtipnou a přitom originální jízdu (Návody).

Zvuk živé nahrávky je – s přihlédnutím k možnostem našeho studia – velmi slušný. V energičtějších momentech (kterých vzhledem ke zvolenému akustickému aranžmá není mnoho) by si sice zvláště rytmika zasloužila plastičtější zvuk, ale v klidnějších pasážích zní akustický Mrakoplaš výtečně.

Rok natočení: 2012
Nahrávka Radia Proglas
Celkový čas: 26:33