Mirek Kemel: Nic víc (recenze CD)

Mirek Kemel: Nic víc (recenze CD)
13. října 2014 Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

Známý český karikaturista Mirek Kemel natočil své druhé písničkářské album s názvem Nic víc. K jeho realizaci si přizval známého herce Vladimíra Javorského v roli producenta a aranžéra.

Při pohledu na vkusný a graficky čistý obal alba Nic víc by člověka nenapadlo, že autorem desky je jeden z nejznámějších českých karikaturistů, člověk, jehož kreslené vtipy důvěrně známe z denního tisku. Mirek Kemel své dvě profese, kreslíře a písničkáře, pečlivě odděluje. „Rád v každé té roli odpočívám od té druhé a rád mezi těmi dvěma světy tak trochu bruslím,“ řekl v našem pořadu Jak se vám líbí.

Nic víc je Kemelovo druhé písničkářské album. Zatímco první CD Krajem šel anděl natočil v roce 2011 se svou koncertní kapelou, novinku původně zamýšlel koncipovat jako sólovou nahrávku. Ke spolupráci oslovil svého přítele a spolupracovníka, známého herce a také muzikanta Vladimíra Javorského, který se nakonec coby aranžér, doprovodný muzikant a producent rozhodl přizvat do studia několik dalších muzikantů. Nevznikla kapelová nahrávka, ale spíše sbírka písní, které podle potřeby zdobí tu a tam další nástroje. Aranže jsou citlivé, nepřekombinované, místy až minimalistické. Rytmické nástroje se například ozvou jen výjimečně – pro zvýraznění taneční nálady v písni Podzim, kterou zpívá Javorský, jako doprovod prazvláštních ruchů v podobenství Mrtvolky nebo coby izolované údery bubnu v titulní Nic víc. Hlavním doprovodným nástrojem je akordeon, na který střídavě hrají sám Mirek Kemel a Tomáš Görtler. Volba harmonicky bohatého a přitom „samotářského“ nástroje ladí s mollovou – „východoevropskou“ – náladou většiny písní i s melancholickými, „podzimními“ texty. K nejzajímavěji pojatým skladbám patří Návrat, kde violoncello Marie Tiché zpočátku v roli doprovodného nástroje pouze supluje akordeonovou melodickou linku, avšak v mezihře společně s kontrabasem Petra Tichého posune skladbu někam na pomezí akustického jazzu a šansonu. Dalším důležitým aktérem je křídlovka Oskara Töröka, která podtrhuje naléhavost písně Mezi kopci.

Mirek Kemel se v písních představuje jako vypravěč, který volí různé hlasové rejstříky. Hned několik písní (například Nic víc a Rybář) začíná recitací, která se postupně změní ve zpěv. Rozsah a síla hlasu zde nejsou až tak důležité, na albu jde v první řadě o sdělení. To samozřejmě neznamená, že by Kemel coby zpěvák neobstál. Naopak – v pasážích, které jsou pro porozumění textu klíčové, přebírá jeho hlas naléhavost akordeonu („Budu línej“ v Nic víc).

Příběhy Mirka Kemela se odehrávají „kdesi na planetě Zemi“, jak začíná úvodní píseň Indián. Konkrétní obrazy v textech lze vnímat jako popis zadumané, potemnělé přírody („Do kopců už dorazila tma a tiše sedá na ramena bloumajících v dešti“ – Mezi kopci), ale také jako metafory. Takto lze rozumět sugestivnímu popisu mrtvých a nepotřebných předmětů v písni Mrtvolky i stádu krav spásajícímu obzor země ve skladbě Krávy. Celé album pak rámují archetypální postavy „velmi svobodného pána“ Indiána a Rybáře, který má „na kabátě zaschlou rybí krev“ a život nemůže vyhrát bez lásky. Oba ostatně na konci písně odcházejí či mizí, každý však z jiných důvodů a jinak (ne)důstojně. Posun od indiánovy hrdosti k rybářovu zoufalství – a nikoli naopak – přitom koresponduje s mollovou náladou celého alba.

Přestože je Mirek Kemel mistrem popisu (možná právě to v jeho písních souvisí s jeho výtvarným talentem), neznamená to, že by jeho písně byly statické. Čas v nich hraje často klíčovou roli („Tak málo nám času zbývá, lásko“ – Tisíckrát) a opakující se motiv komety také evokuje cosi rychlého a přesto opakujícího se, třebaže v modu dlouhého trvání („Vždyť mým životem proletíš jako kometa“ – V noci u moře; „Tisíckrát kometa z vesmíru přiletí, tisíckrát se těsně mine se zemí“ – Tisíckrát).

Tento důraz na trvání či opakování opět souvisí s aranžemi, které upřednostňují melodické či harmonické nástroje před nástroji rytmickými. A právě spojení několikavrstevných textů s citlivými aranžemi dělá z alba Nic víc velmi příjemnou událost na písničkářské scéně.

Vydavatel: Indies Scope
Rok vydání: 2014
Žánr: folk/šansony
Celkový čas: 41:41

www.mirekkemel.cz

Video Podzim: www.youtube.com/watch?v=AzG7_D2glSQ

Video Krávywww.youtube.com/watch?v=bgu_w_Ar-bM 

Video Mezi kopci: www.youtube.com/watch?v=UB5R846_Zno

NyníHudební zastavení
Skladba: Kantáta "Ich habe meine Zuvresicht" BWV 188 - Arie tenor; Autor: Bach Johann Sebastian; Dirigent: Rilling Helmuth; Sóla: Augér Arleen - soprán, Hamari Julia - alt, Baldin Aldo - tenor, Heldwein Walter - bas; Soubor: Gächinger Kantorei Stuttgart
19:00Večerní zíváček
19:15Jak se vám líbí
20:00Zprávy ČRo Plus
20:15Radioreport
20:45Radio Vatikán (slovenské...
21:00Večerní chvály

Témata Jak se vám líbí

New-Speaters_Hlousek_Svatos_Smid_Studio-Proglas-2022_fotoMilanTesarPodívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Regiony

Regiony

Rozhovor s Mirkem Kemelem

kemel-mirek_rozhvor-MilanTesar_fotoMartinHolikPoslechněte si rozhovor s písničkářem a karikaturistou Mirkem Kemelem o albu Vlčí stopy.

Hudební výlet do Polska

polski-piach_polnoc_obalCDZveme vás na hudební výlet do Polska.

Nové album skupiny Adorare

IMG_4930_AdorareSeznamte se s novým albem valašské křesťanské kapely Adorare

Brazilský hudebník Cláudio Jorge

jorge-claudio_samba-jazzBrazilský hudebík Cládio Jorge spojuje sambu a jazz.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web