Michal Hromek Consort: Andělové jsou zpívali (recenze)

Michal Hromek Consort: Andělové jsou zpívali (recenze)
10. ledna 2015 Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

Na samém konci vánoční doby zveřejňujeme recenzi na jedno ze zásadních vánočních alb roku 2014. Ve skutečnosti jde o kolekci písní najedn vánočních, ale také adventních a svatodušních.

V rozhovoru, který jsme o Vánocích vysílali v pořadu Jak se vám líbí, se mi kytarista Michal Hromek svěřil, že by měl materiál na několik nových CD. Jenže v době, kdy se cédéčka téměř neprodávají, musí brát v potaz i komerční hledisko. A jedním z možných konceptů, který má podle něj šanci „se prodávat“, je pásmo adventních a vánočních písní. Tato myšlenka tedy předcházela natočení a vydání alba Andělové jsou zpívali. Alba, které sice přináší z větší části známé písně, avšak zaujme jak svým konceptem, tak vzornou výpravou včetně redakčního zpracování bookletu.

Andělové jsou zpívali je jen „zpola“ vánoční deska. Úpravám koled a dalších vánočních písní na něm totiž předchází pět písní adventních. Za tento dramaturgický prvek si Michal Hromek zaslouží první výraznou pochvalu, protože skladeb s touto tematikou se na kvalitních kolekcích různých žánrů stále objevuje málo. Loňské CD Oborohu (Znovu poprvé) nebo nahrávka Scholy Gregoriany Pragensis z roku 2011 (Adventus Domini) jsou čestnými výjimkami. Rorátní zpěvy v podání Hromkovy skupiny jsou pochopitelně vážné, rozjímavé, nechávají v posluchači naplno zaznít instrumentální složku (Kriste Ježíši, ty spáso nejvyšší), ale nechybí v nich ani jakýsi náznak muzikální komiky (závěr Poslán jest od Boha anděl). Skladby pokrývají adventní dobu v celé její pestrosti – od reálií z počátku Nového zákona (Poslán jest od Boha anděl) po obecnější skladby o očekávání Jeho příchodu. Závěrečná píseň z pětice, Ó Duše svatý, pane náš, přesahuje adventní téma směrem k době svatodušní – symbolicky v jedné třetina alba, protože v třetině druhé se posluchač k tomuto tématu vrátí.

„Větší polovina“ alba se skládá z písní vánočních, a to z koled moravských, slezských a českých (Kristus Pán se narodil, Andělové jsou zpívali, Jozef můj kochaný), francouzských (u nás velmi dobře známá Entre le boeuf et l’âne gris alias Tisíc andělů) i anglických (I Saw Three Ships, Coventry Carol). Přibližně uprostřed vánoční sady, v oné zmíněné druhé třetině alba, zazní téměř osmiminutové Malé variace na latinský hymnus, konkrétně na hymnus svatodušní – Hromkova instrumentální skladba, která se mu náladou hodila do konceptu alba a která skutečně mezi všemi těmi koledami a vánočními skladbami nepůsobí nijak nepatřičně. Ostatně Duch svatý měl při vánočním příběhu klíčovou roli, že…

Michal Hromek je kytarista, což ovšem neznamená, že by jeho nástroj z nahrávky vyčníval víc, než je třeba. Ano, kytarový doprovod je v řadě písní výrazný a zásadní (Poslán jest od Boha anděl, Coventry Carol, I Saw Three Ships, Sortons de nos chaumières), ale většinou zůstává právě jen decentním doprovodem. Ve většině písní účinkují hráči na melodické nástroje – Jakub Klár (flétna), Magdaléna Klárová (hoboj) a Matěj Kroupa. Ten hraje jednak na housle, jednak na violu. A právě druhý z těchto nástrojů považuji za jeden z nejzásadnějších na albu. Hlubší tóny, místy připomínající až violoncello, totiž většinu skladeb příjemně zhutňují a „zaplňují“. V neposlední řadě je třeba zmínit Daniela Mikoláška, který přispěl nejrůznějšími rytmickými nástroji. Vedle nejrůznějších perkusí, které působí jako nezbytné koření, na sebe strhává pozornost zvonkohra (nejvíce asi v Sortons de nos chaumières).

Členové skupiny i jejich hosté jsou výborní muzikanti a Michal Hromek je navíc skvělý aranžér. Album by tím pádem obstálo i jako čistě instrumentální, jak jsme ostatně u kytaristových projektů byli zvyklí. Přesto se tentokrát rozhodl pro album zpívané: vedle zpívajících mužů-instrumentalistů (Daniel Mikolášek, Jakub Klár) dostaly prostor dvě hostující ženy, skvělé zpěvačky – Petra Kohoutová a Hanka Horká. Společně se předvedou pouze ve dvou písních – zatímco Entre le boeuf et l’âne gris stojí na krásném dvojhlasu ve francouzštině, v závěrečné Andělové jsou zpívali se postupně představí jako sólistky. Jinak dostává více prostoru Petra Kohoutová; Hanu Horkou Hromek obsadil Hromek sólově pouze do dvou koled.

Přestože album nepřináší téměř žádný zcela původní materiál (s výjimkou Hromkova „latinského hymnu“), je mimořádné interpretační výší a dramaturgií. Velmi chválím zasazení jednotlivých písní do souvislostí (tedy doprovodný text v bookletu v češtině i angličtině). Drobnou výhradu mám k nadměrnému využití kurzívy (nečte se nejpříjemněji) a především k diakritickým znaménkům: U francouzských názvů nejsou uvedena správná znaménka nad samohláskami a u slezské koledy Jozef můj kochaný bych určitě délky neznačil vůbec. Ale to jsou pouze drobné detaily, které nijak nezpochybňují vysokou kvalitu alba.

Vydavatel: 100PROmotion
Rok vydání: 2014
Žánr: adventní a vánoční písně
Celkový čas: 49:28

http://michal.hromek.net

Hudba pravdy

Hudba pravdy_2017_orezVelikonoční koncerty Ensemble FLAIR Jana Rokyty.

 

Regiony

Regiony

Ivan Hlas: Krásnej dar

hlas_krasnejPřečtěte si recenzi nového alba Ivana Hlase a jeho tria.

Beránci a vlci

IMG_3434Marian Friedl s Jitkou Šuranskou natočili album Beránci a vlci s účastí čtyř kapel různých žánrů.

Anketa

Partneři

Časopis Harmonie - klasická hudba, jazz a world music