Koščová/Husovský/Husovská: Uspávanky (recenze CD)

13. srpna 2010 Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

Slovenská zpěvačka Katarína Koščová spolu se svou sestrou a švagrem natočila album autorských ukolébavek. Z našeho vysílání znáte především píseň Kométy, ale za pozornost stojí i další skladby, z nichž mnohé ocení nejen děti. Přečtěte si naši recenzi a případně reagujte v diskusi.

CD UspávankyKatarína Koščová, první slovenská SuperStar a v současné době zajímavá písničkářka, natočila spolu se svým švagrem Martinem Husovským a se svou sestrou Veronikou Husovskou album autorských ukolébavek. To je velmi obtížná disciplína, protože autor i interpret musí dodržovat řadu svazujících pravidel: Ukolébavka by měla být pomalá, neměla by rušit příliš odvážnými aranžemi, text by měl pokud možno pojednávat o usínání a to takovými slovy, která jsou srozumitelná malým dětem. Úkol sestavit celé album z takto laděných písní je opravdu náročný a málokomu se podaří jej splnit tak, abyste se při třetí ukolébavce nenudili.

Trio Koščová–Husovský–Husovská se v nástrahami žánru vyrovnalo statečně: Zatímco pomalé tempo je samozřejmostí, už v aranžích se autoři v rámci možností rozmáchli. Základní „sestavu“ zpěv a klavír v jednotlivých skladbách rozšířily kytara (Peter Tomko, resp. Martin Husovský), violoncello (Martin Michelčík), flétna (Adrián Harvan), foukací harmonika (Ondrej Tkáč) a perkuse (Miroslav Szarmai). Melodie jsou zpravidla líbivé, avšak citlivě zpracované a rozhodně ne kýčovité. Všichni tři protagonisté se doplňují v sólových vokálech, přičemž cílem není co nejvíc se předvést, ale sloužit tématu a žánru. Zvlášť příjemný je hlas Katky Koščové (oceňuji práci s dynamikou v Kým), ale i oba její příbuzní svým projevem albu prospívají (jak slyšíme například v kolektivně zazpívané písni Kométy).

Zajímavé jsou texty. Po formální stránce nejde o žádnou vysokou poezii (viz rým „titulky/nanuky“ v písni Bonsaje), navíc na albu najdeme všechna myslitelná „ukolébavková“ klišé od zvířátek (O zvieratkách) po hračky (Na dobrú noc). Jenže vedle konvenčních témat (Kým) album obsahuje i originálnější náměty. Zde je třeba zmínit v první řadě Kométy („Kométy rozložia / na ulici stánky / v ktorých si nakúpiš / všelijaké spánky“) a dále například Uspávanku unaveného otca, tedy téma zpracované z netradičního pohledu: „Mám tu jednu fľašu s mliekom / A starostí neúrekom / Spolieham sa tajne na ňu / Hlavne nezobudiť mamu.“

Album ukolébavek nemůže příliš překvapit. CD Uspávanky příjemně překvapuje alespoň v rámci žánrových a tematických možností. Náladou připomíná například nejnovější album Žofie Kabelkové, slovní poetikou se v nejodvážnějších momentech blíží Kašpárkovi v rohlíku.

Žánr: ukolébavky
Celkový čas: 39:31

NyníHudební kompas