Klíč: Dál plyne čas... (recenze 2CD)

Klíč: Dál plyne čas... (recenze 2CD)
9. května 2011 Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

Folková skupina Klíč přestala fungovat před více než osmi lety. Nedávno se na trhu objevilo dvojalbum, které obsahuje všechny písně ze tří řadových alb plus několik singlových a raritních snímků navíc. Znali jste Klíč? Chodili jste na jeho koncerty? Co pro vás tato skupina znamenala? Píšete do diskuse pod naší recenzí.

Klíč: Dál plyne časPři poslechu tohoto dvojalba si člověk uvědomí, jak rychle čas opravdu utíká. Jako by to bylo nedávno, kdy folková skupina Klíč ukončila svou činnost. A ono je to už více než osm let! Kompilace Dál plyne čas… je dárkem pro všechny fanoušky, kteří by si rádi opatřili už dávno nesehnatelná řadová alba Klíče. Obsahuje totiž všechny písně z desek Omnia vincit amor (1993), Větrné mlýny (1995) a Karneval canzonett (1997) a k tomu navíc další singlové a raritní nahrávky. Jde tedy o kolekci dostatečně reprezentativní, i když ani zde nenajdeme všechno (chybí CD Vánoční klíčení a dětská deska Písničky z Breptánie).

Dál plyne čas… však není obyčejnou kompilací sestavenou z již vydaných nahrávek. Všechny písně prošly důkladným remasteringem v soukromém studiu kapelníka Klíče Jaroslava Mariana a některé byly obohaceny o nové vokální i nástrojové party. I fanoušek, který doma schraňuje jednotlivá řadová alba kapely, zde tedy má co objevovat a co srovnávat. K raritám pak patří i nová a dosud nepublikovaná verze největšího hitu skupinu Omnia vincit amor, pořízená v roce 2000.

Že se Klíč věnoval především takzvanému historizujícímu folku, je známá skutečnost. Nástrojové obsazení s kytarami, flétnami, hobojem, violoncellem, rytmikou a také s řadou starých nástrojů (šalmaj, krumhorn) písním o rytířích a dámách, o starých gobelínech a praporech slušelo. Jaroslav Marian jako umělecký vedoucí byl perfekcionista, v kapele měl výborné muzikanty a skvěle intonující zpěváky. Díky tomu všemu u nás neměl Klíč ve svém žánru konkurenci a nemá ji vlastně dodnes. To vše nám aktuální dvojalbum potvrdí a díky výtečnému zvuku nás v tomto názoru ještě utvrzuje.

Zajímavé je sledovat Klíč v méně obvyklých polohách – třeba v ryvolovce Země tří sluncí nebo ve starých nahrávkách z 80. let, ve kterých se místo středověkých tržišť a škrpálů objeví například tramvaj! Ani tyto raritní civilní snímky však Klíči ostudu nedělají. Štěstí kapela měla i na dobré textaře (především Tomáš Vondrovic), přičemž silná byla především v epice nebo obecně v písních s historickými reáliemi (Gobelín, Křížový král, Pohár a kalich, vtipný Lokaj). Textů, které po letech vyznívají trošku šroubovaně (Tam v bílé pláni) je pomálu a při soustavné poslechu celého dvojalba na pár slabších míst téměř okamžitě zapomenete.

Vydavatel: Universal Music s.r.o.
Celkový čas: 75:43 + 76:21

Profil Jakuba Čermáka