Karel & My: Na křídlech zefýru (recenze CD)

25. října 2014 Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

Jihomoravský básník Karel Miroslav Kučera se svým folkovým sdružením Karel & My natočil pásmo zhudebněné poezie zesnulého autora Josefa Řičánka. Výrazným prvkem na albu je hlas Miji Peterkové, zpěvačky skupiny Lee Banda. Přečtěte si naši recenzi.

Sursum je brněnské nakladatelství s dlouholetou tradicí, které se mimo jiné zaměřuje na poezii. Hudební album Na křídlech zefýru, které na této značce v roce 2013 vyšlo, do tohoto kontextu zapadá. Jeho protagonista Karel Miroslav Kučera je totiž v první řadě básník a až v druhém plánu písničkář. CD navíc přináší zhudebněnou poezii dalšího básníka, již zesnulého Josefa Řičánka. A do třetice – obsáhlý booklet alba je pojatý jako pásmo vzpomínání prokládaného poezií. S tím souvisí i drobný detail, že „texty písní“ jsou v něm uvedeny bez názvů. Z posluchače, který by si rychlým prolistováním ověřil nebo oživil jeden dva verše, se tak nutně stane čtenář, který verše pročítá kontinuálně.

Ve volném sdružení Karel & My (dnes už skupina s tímto názvem už vystupuje v novém složení) na albu vedle Kučery dominují další dvě osobnosti – kytarista Jaroslav Matula, který písně zaranžoval, a Mija Peterková, zpěvačka adamovské skupiny Lee Banda, jejíž hlas se ozve ve dvou třetinách skladeb. Autorem melodií je většinou Kučera, dvěma svými písněmi přispěla Peterková. A i když zhudebněné básně Josefa Řičánka převažují, do kontextu poetického alba zapadají i původní texty Kučery a Peterkové.

Posloucháme-li album s podtitulem Rozvzpomínání na rousínovského básníka Josefa Řičánka jako souvislý příběh, můžeme se zachytit několika dramaturgických linií. Řičánek zemřel 42letý, v adventu 1989, tedy nejen před Vánoci, ale i těsně předtím, než naše země začala rezonovat sametovými revolučními výbuchy. Album symbolicky začíná úvahou Neptej se, v níž předčasně zesnulý autor jakoby adventně promlouvá: „Neptej se zdali přijdu zas / Nech mi mé tajemství / Někdy stačí tichý hlas / Ztratí se kouzlo / Ztrpkne čas / A svět je potom zlý / A svět je potom zlý.“ Příběh vrcholí poslední zařazenou Řičánkovou básní Vánoční (tedy jasné směřování od adventu k Božímu narození), po které ještě Kučera – jako svůj autorský bonus – zařadil Nikomédskou baladu o svaté Barboře.

Řičánkův advent a tajemné očekávání něčeho příštího, odhalení tajemství, můžeme samozřejmě vnímat jako metaforu, kterou vůbec nemusíme situovat na konec občanského roku (třebaže například v relativně hitové písni Solný sloup se „sníh právě snášel do ulic“). Vždyť album obsahuje i básně jako Léto („Léto je kouzelník / Pokyne holí / A láska sevře tě / Až ztratíš dech / Vítr ji přináší /  Z lesů a polí / Náruč má voňavou / Měkkou jak mech“) nebo naprosto univerzální Zpovídám. Prvkem, který se ve verších různého charakteru opakuje a vrací, je vítr. Někde se jmenuje zefýr, jinde konkrétní název nemá („Pro vítr každý hřích / A každý strach / A každý pláč je jako prach“ – Zpovídám). Všude však symbolizuje onu nenápadnou sílu, která posouvá svět od tajemného očekávání ke konkrétnímu snu („Zvony zvou k půlnoční / Jedenkrát do roka jen / Krajinou vánoční / Po špičkách přichází sen.“)

Na obalu alba najdeme žánrovou charakteristiku „folkrock“. Ve skutečnosti je nahrávka umírněně folková – čistě akustická, s kontrabasem a perkusemi, bez bicích. Karel Miroslav Kučera, motor projektu, bohužel není výrazným zpěvákem. Situaci naštěstí zachraňuje Mija Peterková, která se suverénně pohybuje mezi několika polohami – od dospělého projevu v úvodní Neptej se po dívčí zpěv v Solném sloupu. Jinak hudební složka nijak zvlášť nevyčnívá, spíš pokorně slouží jako doprovod k textům. Výjimkou je zvukově bohatší Nikomédská balada, ve které hostuje Chrámový sbor sv. Barbory z Adamova a která – navzdory adventní tematice – tvoří slavnostní vánoční tečku alba.

Vydavatel: Sursum
Celkový čas: 36:42

NyníOdpolední proud