3. listopadu 2004 Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

historii. Nahrávka vznikla na jaře v kulturním domě Semilasso v Brně při údajně
velmi vydařeném koncertě. Sám jsem na něm bohužel přítomen nebyl, ale chválu
jsem slyšel nejen od členů skupiny. Nemám ostatně důvod tomu nevěřit - Folk Team
má stále co říct a koncertní deska je toho dokladem

Vydavatel: Pavel Kopřiva - FT Records
Celkový čas: 73:35

Třicáté výročí od svého vzniku oslavila legenda brněnského folku koncertní šňůrou, v jejímž rámci zahrála i na několika festivalech (například na Mohelnickém dostavníku), a především vydáním alba - prvního koncertního ve své historii. Nahrávka vznikla na jaře v kulturním domě Semilasso v Brně při údajně velmi vydařeném koncertě. Sám jsem na něm bohužel přítomen nebyl, ale chválu jsem slyšel nejen od členů skupiny. Nemám ostatně důvod tomu nevěřit - Folk Team má stále co říct a koncertní deska je toho dokladem.

Album nabízí téměř 75 minut hudby, tedy zřejmě podstatnou část brněnského koncertu. V první řadě chválím výběr skladeb. Nechybějí samozřejmě staré hity typu Mých kamarádů nebo Kávy a čaje, dostalo se samozřejmě i na vážnější známé skladby, jako je Mluvící kůň, a kapela sáhla i po jedné z nejnáročnějších (a nejkrásnějších) písní svého repertoáru, téměř sedmiminutové Julii. Dostalo se na stařičkou melodickou Za 5 minut 5 i na novinku Opilej anděl. Písně s jednoduššími (až primitivními) texty, které beru jako úlitbu tancechtivému posluchači (Včera jsem tě viděl poprvé) vyvažuje dostatek básnických textů, které ani po letech neztratily na aktuálnosti (Evropa). Vedle převažující vlastní tvorby zde najdeme i písně převzaté, které však k Folk Teamu neodmyslitelně patří - Nohovu Motýlí hru nebo Odcházím z domova s Kainarovým textem.

Folk Team v Brně vystoupil v rozšířené sedmičlenné sestavě, kterou vedle základní trojice Roman Venclovský, Ivan Huvar (oba kytara, zpěv) a Pavel Kopřiva (housle) tvoří dlouholetý člen souboru Tomáš Úlehla (flétna, klávesy), Dalibor Dunovský (basa), Borek Nedorost (klávesy) a Stanislav Pliska (bicí). Díky tomuto obsazení jsou aranže barevnější a místy hutnější než na starších řadových deskách. Pěkné jsou například vyhrávky na elektrickou kytaru ve Zdrávas Maria nebo aranže Opilého anděla.

Technická kvalita alba je - s přihlédnutím k tomu, že jde o živou nahrávku - velmi nadprůměrná. Vzhledem k rozsáhlosti repertoáru mi tu samozřejmě některé písně chybí (například Bastily nebo Konec století) z alba Velký prachy nebo Golem ze starší tvorby. Ale to je pouze subjektivní problém, který nastává při hodnocení jakékoli kompilace. Booklet sice obsahuje podrobné povídání o skupině a přehled diskografie, avšak místo koláže fotografií bych raději uvítal texty písní. Ivan Huvar je totiž jedním z nejlepších básníků českého folku a jeho tvorbu lze číst i bez doprovodu.

Ale vraťme se k hudební složce desky. Základní poselství alba zní: Folk Team je i po 30 letech stále tady a stále je ve formě. "Ještě jsme neumřeli, ještě tu strašíme,? jak se praví v jedné z písní.

NyníKomorní hudba
Skladba: Sonáta pro klavír číslo 21 C durl opus 53 "Waldstein" - Allegro; Autor: Beethoven Ludwig van; Sóla: Gilels Emil - klavír