Rok v Šamoríne (recenze CD)

Rok v Šamoríne (recenze CD)
11. září 2008 Blues, Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

Rok v Šamoríne je druhý díl básnické trilogie Judity Kaššovicové. Obsahuje verše ve slovenštině a maďarštině a jako přílohu dvě CD se zhudebněnými básněmi (také v obou jazycích). Na hudební složce se podíleli především známí slovenští muzikanti Juraj Turtev a Miloš Železňák, avšak hostuje zde i řada dalších osobností včetně zpěvačky dua Tara Fuki Doroty Barové. Přečtěte si recenzi tohoto výjimečného, i když v Česku bohužel utajeného, díla. Pokud písně znáte z našeho vysílání, reagujte v diskusi.

CD Rok v ŠamoríneNa druhý díl „šamorínské trilogie“ básnířky Judity Kaššovicové jsem se těšil. Jedná se – podobně jako v případě předchozích Šamorínských veršů – o krásně vypravenou knížku s inspirativními ilustracemi-fotografiemi a především se zasněnými verši, z nichž na vás dýchne současně atmosféra dálek a domáckého prostředí. Součástí sbírky jsou opět dvě CD zhudebněných básní: jedno ve slovenštině a druhé v maďarštině.
Oproti předchozímu projektu došlo na novince k rozšíření počtu interpretů. Zatímco na prvním dvojalbu hrála především skupina Dura & Blues Club s hosty, tentokrát si k sobě Juraj Turtev vybral mnohem větší počet hostů podle nálady jednotlivých veršů a písní. Sám tentokrát nejen hraje na kytaru a „normálně“ zpívá, ale ve čtyřech skladbách používá alikvotní zpěv, což albu dodává na větší exotičnosti. Z dalších hudebníků hraje klíčovou roli v poslední době velmi vytížený Miloš Železňák (kytary, mandolína, citara, banjo atd.) a také – pro mne zatím neznámý – Andrej Buják (saxofon, viola, programování). Jinak jde o pestrou all stars směs z různých koutů bývalé federace i zpoza jejích hranic: Za Slovensko například zpěvačka Jana Fardová, kontrabasista Martin Gašpar, výborný hráč na harmoniku Erich Procházka a v neposlední řadě duo Slide & Udu. Za Česko Dorota Barová z Tara Fuki a Petra Börnerová. Za Maďarsko bluesman Ádám Bornemissza. Na maďarské verzi alba (která mimochodem obsahuje o jednu skladbu víc) se většina jmen opakuje, avšak například hlavní zpěvačkou je zde Bernadett Kiss.
Úctyhodný výčet jmen by mohl být sám o sobě zárukou kvality. Zhudebněný Rok v Šamoríne však nabízí víc než součet výkonů jednotlivých osobností. Jedná se o projekt podobně barevný, snivý a přitom plný napětí a především poetický jako verše Judity Kaššovicové. Nálady jednotlivých písní oscilují od unaveného Storočia 21. a zasněné Trávy přes pohodové Divoké husy až po Nesvietia svetlá, svižný duet se saxofonem jako od Mňágy (jinde – v Tulipánu – saxofon pro změnu připomíná Majerovy brzdové tabulky). Zpěv, někde nevýrazný (Srdce si obmotá), hraje jinde roli nástroje par excellence (Jesenné ozdoby), aby za chvíli opět jen přikresloval (Cnenie). Napětí pak interpreti dosahují v momentech, kdy se vypravěčský tón střídá s exotickým alikvotním zpěvem (Piesok). Vedle akustických nástrojů jsou střídmě využity i samply (Jesenné ozdoby) a především Železňákova elektrická kytara (Tulipán, Srdce si obmotá).
Rok v Šamoríne vznikl především jako pásmo zhudebněné poezie, jako doprovod básnické sbírky. Obstojí však i jako plnohodnotné album nebo – ještě lépe – jako kolekce samostatných písní. Za nejsilnější považuji reggae Divoké husy s hudbou Tomáše Kytnara, Tulipán s hlasem Jany Fardové a Stromy líp. Celek je však velmi vyrovnaný, důvěryhodný, nabitý energií (přesto, že většina skladeb je pomalých) a – především – poetický.

Vydala Judita Kaššovicová
Žánr: folk/blues
Celkový čas: 52:26 + 53:07