Slyšte, lidé!: Střípky z world music 3

17. března 2013 Aktuality, World music Autor: Milan Tesař

V týdeníku Slyšte, lidé! pokračuje třetím dílem volný cyklus Střípky z world music. Opět budeme cestovat kolem zeměkoule a představovat si hudbu v její globální pestrosti. Tentokrát si představíme rokenrolovou kapelu z kanadské provincie Québec, perskou zpěvačku usazenou ve Spojených státech, skupinu z Katalánska, folklórní soubor z jihovýchodní Itálie nebo jednu zajímavou ukrajinskou kapelu. Premiéru pořadu jsme uvedli v sobotu 16. března 2013, reprízu vám nabídneme v úterý 19. března v 16.55. Pořad si poté můžete vyhledat v našem audioarchivu.

Třetí díl hudebního putování zahájíme v Katalánsku. Hrát nám bude skupina Chesudaka, která se věnuje směsi španělských a latinskoamerických rytmů, ke kterým občas přimíchá trochu reggae nebo hiphopu.

Z Katalánska zamíříme do jihovýchodního cípu Itálie, do oblasti Salento. Z tamní tradiční hudby vychází skupina KamaFei. Zaměřuje se především na styl zvaný pizzico-pizzica, postavený na energickém rytmu tamburíny. KamaFei tuto hudbu propojují s dalšími středomořskými styly, ale také s modernějšími žánry jako reggae, dub, rock, flamenco a hiphop. Nevyhýbají se ani moderním technologiím a práci s tanečními remixy, aniž by se tím zpronevěřili tradici. Cílem je zachovat ve své hudbě tradiční prvky a současně být svým způsobem revoluční.

Kanadskou frankofonní provincii Québec na vlnách našeho rádia nedávno zastupovala hudební skupina Nicolas Pellerin & les Grands Hurleurs. Tradiční hudbu z Québecu pánové popisovali jako „směs mnoha různých stylů“ a vysvětlovali: „V první polovině 19. století existovala silná vlna migrace z Irska do Kanady, kde se Irové smísili s tehdejším obyvatelstvem. Důležitý byl samozřejmě vliv francouzské a bretonské kultury. Vlastně téměř ve všech našich lidových písních se zpívá o městech ve Francii nebo konkrétně v Bretani. Naše tradiční melodie ale mají původ v různých zemích, používáme také různé rytmy – čtyřčtvrťový, tříčtvrťový, pětičvrťový – často inspirované irskou hudbu. Stává se nám, že cestujeme po světě a na různých místech slyšíme melodie, které jsou skoro stejné jako naše, jen s malými odchylkami.“ My si představíme jinou skupinu z Québecu, o něco méně tradiční, ale přesto z lidové hudby vycházející. Jmenuje se Mauvais Sort a svému stylu říká folk’n’roll. Z jejích úspěchů vyzdvihnu jeden, a sice cenu pro nejlepší folkovou skupinu v Kanadě za rok 2006.

Z Francie pochází kapela s velmi zvláštním názvem – UHT°. V tomto případě jde o skupinu poměrně dost vzdálenou hudební tradici minimálně ve smyslu akustické hudby. UHT° totiž hrají taneční elektronickou hudbu, nicméně do ní sem tam přidají špetku reggae, hiphopu, jazzu nebo world music. Kapela je velmi silně ekologicky zaměřená, na svých albech bojuje proti znečištění vod nebo kácení lesů.

Winston McAnuff, známý také jako Electric Dread, je jamajský zpěvák stylů reggae a dub. Pochází z rodiny kazatelů a svou kariéru začínal jako zpěvák v chrámovém sboru. Své první album nahrál v roce 1978, kdy mu bylo 21, nejde tedy o žádného nováčka. Winston McAnuff je dokladem rčení o tom, že nikdo není prorokem ve své vlasti. Svá alba totiž vydává a úspěchy sklízí především v Evropě, a to nejvíce ve Francii. V nahrávce jej bude doprovázet Fixi, akordeonista z indonéské Jávy, nejznámější díky své spolupráci s nigerijským hudebníkem Tonym Allenem.

Pod názvem Christian Muthspiel’s Yodel Group se skrývá skupina v čele s rakouským skladatelem, dirigentem, hráčem na trombón a piano Christianem Muthspielem. Klasicky vzdělaný hudebník se věnuje kompozici i improvizaci, stejně blízko má k malým jazzovým souborům jako k symfonickým orchestrům nebo k hudbě elektronické. Yodel Group je tedy jen jednou z jeho mnoha aktivit a sama je rozkročena mezi několik stylů.

Alexx Antaeus pochází z Řecka, avšak od 80. let žil ve Spojených státech a později přesídlil na Jamajku. Jako producent se věnuje stylům reggae, hiphop a r&b, sám jako skladatel vytváří elektronické zvukové plochy, do nichž přimíchává tradiční nástroje nebo hiphopové rytmy.

Shourangiz je perská zpěvačka žijící ve Spojených státech. Její kariéra začala v roce 1989, kdy vydala své první úspěšné album Mennat. Od té doby pravidelně natáčí další nahrávky na pomezí popu a tradiční íránské hudby. V poslední době vystupuje se svým talentovaným synem Idinem.

Zvláštní pozici má na světové hudební scéně Velká Británie. Jednak díky významu v mainstreemové hudbě – od dob Beatles až do dneška je jednou z klíčových zemí hudebního průmyslu. Dále je velmi zajímavá britská tradiční hudba a také moderní folkové hnutí. A do třetice především v Londýně vzniká velké množství kapel, které mísí prvky tradiční i moderní hudby různých kultur a zemí. A to proto, že ve Velké Británii žije obrovské množství přistěhovalců, kteří si přinášejí svou vlastní tradici a nabízejí ji ostatním. Skupinu The Destroyers tvoří Romové, kteří se sice usadili ve Velké Británii, ale dál navazují na živelnost hudby Balkánu a dalších regionů.

Skupinu Zing Experience založili na Haiti zpěvák, skladatel a kytarista Paul Beaubrun a zpěvačka a tanečnice Cynthia Casasola. Její skladbu jsme objevili na výběru skladeb haitských interpretů, který výrazně podpořilo haitské Ministerstvo kultury

Na závěr pořadu zamíříme na Ukrajinu. Skupinu Ojra tvoří zpěvačka Halyna Breslavec, houslistka Natalka Dudynska, na lidové nástroje hraje Petro Juha a na cimbál a basu Jurko Jefremov. Jde vesměs o hudebníky, kteří se profesionálně věnují ukrajinskému folklóru i jako učitelé nebo sběratelé. V roce 2007 se skupina sešla s Andrejem Kiričenkem, skladatelem elektronické hudby, a spolu s ním vymyslela zajímavý projekt na pomezí ukrajinského folklóru a právě elektronické hudby.

Témata Jak se vám líbí

longital_salontayPodívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Regiony

Regiony

Kolokvium v Náměšti

11kytaraZveme na kolokvium na téma Hudba a spiritualita.

Rozhovor s Worship Central

worship-centralPoslechněte si rozhovor s britskou křesťanskou kapelou Worship Central.

Partneři

Časopis Harmonie - klasická hudba, jazz a world music