Slyšte, lidé! – Profil Ibrahima Maaloufa

17. dubna 2016 Aktuality, Jazz, World music Autor: Milan Tesař

Libanonský trumpetista Ibrahim Maalouf natočil v roce 2015 dvě nová alba a obě věnoval ženám – jedno ženám ze své rodiny, které jej od dětství obklopují, a druhé památce egyptské zpěvačky Oum Kalthoum. Ibrahim Maalouf je špičkový hráč na trubku a skladatel, který mísí prvky jazzu, arabské hudby a rocku. Je synovcem Amina Maaloufa, křesťanského libanonského romanopisce a esejisty. V pořadu Slyšte, lidé! si představíme jak obě nová alba Ibrahima Maaloufa, tak některé jeho starší nahrávky. Poslouchejte v sobotu 23. dubna 2016 od 19.15 nebo 26. dubna v 16.55.

Ibrahim Maalouf ve své tvorbě kombinuje prvky jazzu a arabské hudby. V obou těchto hudebních světech hraje důležitou roli improvizace. Na otázku, jak rozdílné tyto dva přístupy jsou, mi trumpetista odpověděl: „Základní princip je stejný, ale rozdíly přesto najdeme. V jazzu pracujete s akordovými značkami, zatímco v arabské hudbě existuje systém maqamů, tónových řad, které je složité plně zvládnout. Jen velmi málo hudebníků je zná opravdu všechny a ještě méně jich s nimi skutečně umí pracovat. Jedná se o prastarou kulturu, která se téměř celou tu dobu předávala ústním podáním a která se ústní podáním dodnes předává.“

První samostatná skupina Ibrahima Maaloufa se jmenovala Farah a využívala exotické nástroje jako ney a buzuq, ale současně i saxofon a kytaru. V rozhovoru mi trumpetista řekl: „Tenkrát jsem pracoval trochu naivně. Myslel jsem si, že když inteligentním způsobem navrstvím nástroje přes sebe, objevím novou barvu. Jenže ve skutečnosti většina podobných pokusů nefunguje a je třeba hledat něco organičtějšího, skutečně nového. Pátrat po něčem, co zatím neexistuje, po nových zvucích a nástrojích. A o to se snad snažím dnes. Mé bádání spočívá ne v tom, že bych se pokoušel objevit jen nové styly, ale také nové zvuky.“ V současné době Maalouf vedle vlastních alb skládá a nahrává hudbu k filmům nebo tanečním představením. A také hostuje na albech svých kolegů. V roce 2013 se například objevil ve dvou skladbách na CD Spellbound indického bubeníka Triloka Gurtu.

V roce 2015 vydal Maalouf dvě alba. CD Red & Black Light věnoval ženám, které jej od dětství obklopují, a to nikoli prostřednictvím tichých a jednoznačně čitelných melodií, ale zvolil vrstvení elektrických zvuků, hudební a rytmická překvapení, nepřeslechnutelný souzvuk pronikavých tónů trubky, elektrické kytary a kláves a transovních bicích. Album podpořil citátem z knihy Ve jménu identity od svého strýce, spisovatele Amina Maaloufa: „Díky své identitě nejsem identický s nikým jiným.“ Na albu také zatím nejdál posunul svou kombinaci tradičních a současných hudebních vlivů.

Druhé z nových alb, Kalthoum, je akustické a Maaloufa na něm doprovázejí kontrabasista Larry Grenadier, bubeník Clarence Penn, saxofonista Mark Turner a pianista Frank Woeste. „Samotný Maalouf se cítí v tradičním obsazení akustického jazzového kvinteta jako doma, neztratil přitom svoje specifika včetně vrozeného citu pro mikrotónové intervaly,“ píše publicista Tomáš Polívka v časopisu Harmonie.